میزان 18, 1397 13:52 Asia/Kabul

اهدافی را که امریکایی ها در بدو ورود به افغانستان اعلام کرده بودند محقق نشده است

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان تاکید کرد: اهدافی را که امریکایی ها در بدو ورود به افغانستان اعلام کرده بودند محقق نشده است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به هفده سالگی جنگ افغانستان از سوی امریکا گفت: با وجود اینکه هفده سال از حضور امریکا در افغانستان گذشته و در زمان هایی تعداد نیروهای خارجی در افغانستان به یکصد و پنجاه هزار نفر هم رسیده اما شاهد برقراری صلح و امنیت در افغانستان نبوده ایم.

وی افزود: بهانه حضور امریکایی ها در افغانستان مبارزه با تروریزم بود اما اکنون به اعتراف خود امریکایی ها در این کشور بیش از بیست گروه تروریستی فعال هستند، هدف دیگری را که مطرح کرده بودند مبارزه با مواد مخدر بود اما از آن زمان هر سال کشت و تولید مواد مخدر رو به افزایش بوده است.

به گفته این کارشناس سیاسی از طرف دیگر امریکایی ها می گفتند که می خواهند در افغانستان نظامی روی کار بیاید که سرمشقی برای دیگر کشورهای منطقه باشد اما امروز بر اساس آمارها در این کشور یکی از فاسد ترین نظام ها (از نظر اداری و مالی) بر سر کار است بنابراین طی این مدت اهدافی را که امریکایی ها اعلام کرده بودند محقق نشده است.

مژده تصریح کرد: امروز ناامنی به مراتب بیشتر از گذشته است و طالبان که گمان نمی رفت حداقل در شمال افغانستان حضور پیدا کنند حضور پر رنگی در این منطقه دارند، این ها نشان دهنده آن است که امریکایی ها در افغانستان شکست خورده اند و چشم انداز روشنی هم برای آینده وجود ندارد.

مژده عنوان کرد: بزرگترین دلیل شکست امریکایی ها در افغانستان این بود که شناختی از این کشور نداشتند، آن ها تصور می کردند که با نیروی نظامی هر مشکلی را می توان حل کرد و با غروری که داشتند مقاومت در برابر خود را دست کم گرفتند ضمن اینکه می خواستند جنگ در افغانستان به شکل کنترل شده ادامه پیدا کند و مجالی برای گروه هایی وجود داشته باشد که امریکا آن ها را برای ناامنی های کنترل شده در سایر نقاط ایجاد یا استخدام کرده است.

این کارشناس افغان گفت: اما از آنجایی که طالبان از امریکایی ها حرف شنوی نداشتند جنگ افغانستان از کنترل امریکا خارج شد و طولانی تر از آن چیزی شد که تصور می کردند، ضمن اینکه این جنگ به آسیای میانه سرایت نکرد و آنگونه که امریکا می خواست ایران، چین و روسیه هم از آن متاثر نشدند.

وی اضافه کرد: بنابراین با تلاش های جدیدی که امریکا به راه انداخته و زلمی خلیلزاد را هم به عنوان نماینده خود در افغانستان برای پیگیری قضایای صلح معرفی کرده به نظر می رسد به نوعی به دنبال مذاکرات با طالبان و تغییر دادن قاعده بازی در افغانستان هستند.

 

کلیدواژه