امریکا از اینکه قدرت های منطقه برنامه صلح افغانستان را در اختیار بگیرند نگران است
(last modified 1397-07-22T09:42:47+00:00 )
میزان 22, 1397 14:12 Asia/Kabul

امریکا از اینکه قدرت های منطقه برنامه صلح افغانستان را به نوعی در اختیار بگیرند نگران است و تلاش دارد کنترل جنگ و صلح این کشور را همچنان در اختیار داشته باشد

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا از اینکه قدرت های منطقه برنامه صلح افغانستان را به نوعی در اختیار بگیرند نگران است و تلاش دارد کنترل جنگ و صلح این کشور را همچنان در اختیار داشته باشد.

کامبخش نکویی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تلاش های اخیر دولت امریکا برای گفت و گو با طالبان و دیدار زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در قطر اظهار داشت: مساله طالبان در افغانستان به یک موضوع پیچیده تبدیل شده و امریکا از نقش آفرینی کشورهای منطقه در زمینه صلح نگران است.  

وی تصریح کرد: چندی پیش مقامات کشورهای قدرتمند منطقه از جمله روسیه و چین در چارچوب سازمان شانگهای برنامه ای را برای کشاندن طالبان پای میز مذاکره ترتیب دادند و در مورد جنگ و صلح افغانستان بحث و گفت و گو کنند. امریکا اکنون نگران است که مبادا طالبان به یکی از ابزارهای قدرت و قدرتنمایی کشورهای منطقه بویژه روسیه و چین در منطقه تبدیل شود و آنان برنامه صلح افغانستان را به دست خود بگیرند.

به گفته این کارشناس سیاسی از اینرو دولت امریکا به دنبال آن است که قدرتنمایی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و عملکرد وی با همراهی برخی دیگر از کشورهای منطقه را به نوعی دور بزند و بازی جنگ و صلح افغانستان و مساله طالبان را همچنان در اختیار داشته باشد.

نکویی عنوان کرد: از سوی دیگر دولت امریکا می خواهد از باتلاق جنگ افغانستان به هر شیوه ممکن خارج شود بنابراین تلاش می کند که گروه های اپوزیسیون سیاسی و نظامی را به نوعی به سمت مذاکره با دولت بکشاند و این در حالی است که افکار عمومی در افغانستان امریکا را در جنگ با مخالفین مسلح و سر پا نگه داشتن دولت شکست خورده می دانند.

وی اظهار کرد: مقامات و نمایندگان مردم افغانستان به این دلیل پیمان امنیتی را با امریکا امضاء و تائید کردند که امریکا با پایگاه هایی که ایجاد می کند بتواند دشمنان افغانستان را مورد تهدید قرار دهد اما چنین نشد و اکنون افکار عمومی افغانستان نسبت به امضای این پیمان دید خوبی ندارند و بسیاری از نمایندگان پارلمان هم که در آن زمان این پیمان را تائید کردند امروز به فکر بازبینی آن افتاده اند.

نکویی یادآور شد که بصورت کلی نگرانی ها نسبت به حضور امریکایی ها در افغانستان بیشتر شده و بر این نظر هستند که امریکا به فکر صلح و امنیت و ایجاد نهادهای دمکراتیک در این کشور نیست.

وی اضافه کرد: از اینرو دولت امریکا تصمیم گرفته از یکسو مخالفین سیاسی خود را در داخل افغانستان به هر وسیله ای اقناع کند و از سوی دیگر طالبان را به نوعی پشت میز مذاکره بکشاند ضمن اینکه افکار عمومی در سطح منطقه و جهان را هم نسبت به عملکرد خود در افغانستان قانع کند.

 

کلیدواژه