مولفه های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
(last modified Sun, 14 Oct 2018 13:35:58 GMT )
میزان 22, 1397 18:05 Asia/Kabul
  • مولفه های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی همه دستگاهها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.

ایشان همچنین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه‌ی ارتقاء یافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید، به‌طوری‌که از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای این الگو با سرعت مطلوب آغاز و امورکشور بر مدار آن قرار گیرد. این سند حاوی نکات مهمی درخصوص اهداف  پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده  است و بر این مبنا نقشه راه پیشرفت  طراحی و ترسیم شده است.

بی شک؛ آینده نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی برپیشرفت است. از اینرو تدابیر، تصمیمات و اقدامات اساسی و بلندمدت برای رسیدن به این هدف استراتزیک در این الگو حائز اهمیت است. 

بخشی از نخبگان از الگو به عنوان یک پارادایم یاد می‌کنند و بخش دیگر از آن به عنوان پلان و برخی دیگر آنرا مترداف با برنامه یا مدل می‌دانند. برخی هم این خواسته را در تئوریها و متون غربی جستجو می کنند، اما همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند" آنچه که موجب می‌شود ما الگوی پیشرفت غربی را برای جامعه خود ناکافی بدانیم، در درجه اول این است که نگاه جامعه غربی و فلسفه‌های غربی به انسان با نگاه اسلام به کلی متفاوت است و یک تفاوت بنیانی و ریشه ای دارد".

ایران از قابلیت‌های سرزمینی و موقعیت ارتباطی بسیار قوی و استعدادها و خلاقیت ها  مورد نیاز برای  رشد و پیشرفت برخوردار است. تجربه جهل سال گذشته نشان می دهد که با تکیه براین ظرفیت ها می توان برنامه و الگوی پیشرفت  را متناسب با نیازها و شرایط منطقه ای و بین المللی تدوین و تنظیم و اجرا کرد. لذا در این الگو  حفظ همه عناصر اقتدار واقعی ملت ایران همچون  ارزش های دینی و معنوی؛ وحدت  قومی و فرهنگی و بنیان های  مردم‌سالاری، مورد تاکید قرار دارد. این عناصر تشکیل دهنده  زیر ساخت الگوی پیشرفت ایران اسلامی است که در چهل سال گذشته  توام با دفاع از ارمان های انقلابی و حقوق ملت های مظلوم  درجهت   کمک به صلح بین‌المللی بوده است. هدف این الگو در نهایت تبدیل شدن ایران به پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی و فرهنگ متعالی و قرار گرفتن  در میان پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری و برخوردار از اقتصادی دانش‌بنیان  است.

ناصر قربانی نیا استاد رشته حقوق معتقد است که در زمینه الگوی پیشرفت اگرچه از جنبه نظری اتفاق و اجماع میان اندیشمندان و صاحبنظران امکان ندارد، اما کسانی که تلاش می‌کنند الگویی برای پیشرفت کشور ارائه دهند، باید با یکدیگر به توافق برسند.

از اینرو اولین قدم در این راه؛ رسیدن جامعه نخبگان به یک مفهوم مشترک است. فراخوان رهبر معظم انقلاب در این خصوص را می بایست در همین چارچوب ارزیابی کرد.