میزان 23, 1397 13:16 Asia/Kabul

نظام اقتصاد بازار هنوز در افغانستان و بسیاری کشورهای دیگر نظام مند نیست

رئیس اتاق تجارت و صنایع سازمان اکو گفت: نظام اقتصاد بازار هنوز در افغانستان و بسیاری کشورهای دیگر نظام مند نیست.

آذرخش حافظی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از قوانینی که نظام اقتصاد بازار دارد قانون ضد انحصار، قانون رقابت مساوی برای همه فعالان عرصه اقتصادی، قانون کنترل کیفیت و قانون ضد تعیین قیمت از قبل است که هنوز در افغانستان نوشته نشده اند.

عضو ارشد اتاق تجارت و صنایع افغانستان با اشاره به دیدار اخیر محمد همایون قیومی وزیر مالیه افغانستان با رئیس اجرایی بانک جهانی و تاکیدش بر تلاش برای گسترش سیاست اقتصاد بازار آزاد در افغانستان عنوان کرد: البته آنچه در افغانستان از آن به عنوان اقتصاد بازار آزاد یاد می شود دستاوردهایی داشته است.

وی افزود: به عنوان مثال زمانی که سیستم ارتباط موبایلی در اختیار دولت بود تعداد اندکی موبایل و سیم کارت در اختیار مردم قرار داشت اما پس از آنکه این سیستم به بخش خصوصی سپرده شد اکثر مردم دارای خط موبایل شدند و اکنون بخش زیادی از افغانستان تحث پوشش خدمات موبایلی قرار دارد.

به گفته حافظی از سوی دیگر در گذشته یک کانال تلویزیونی وجود داشت که آن هم دولتی بود. اما امروز بیش از 80 رسانه تصویری و حدود 500 رسانه صوتی و چاپی داریم که همه با سرمایه بخش خصوصی ایجاد شده اند. سیستم توزیع مواد مورد ضرورت مردم در سراسر افغانستان را هم همین بخش خصوصی در اختیار دارد.

این کارشناس اقتصادی افغان اظهار کرد: افغانستان تجربه خوبی از سیستم متمرکز دولتی ندارد زیرا فساد در آن زیاد است البته در حال حاضر هم فساد وجود دارد که آن به این دلیل است که تئوری انطباقی نظام اقتصاد بازار برای افغانستان هنوز نوشته نشده است.

به گفته عضو ارشد اتاق تجارت و صنایع افغانستان دولت این کشور با فشارهایی که وارد شده، خواسته شیوه هایی که در کشورهای پیشرفته انجام شده را در این کشور عملی کند در حالی که هر کشوری ویژگی های اقتصادی خود را دارد و شرایط و مولفه های رشد اقتصادی در هر کشور نسبت به کشور دیگر هم متفاوت است.

حافظی یادآور شد مسایل اقتصادی افغانستان باید از دل واقعیت های موجود در این کشور تئوریزه شود و راهنمای ملی رشد اقتصادی نوشته شود. از طرف دیگر دولت افغانستان دارای خطوط اساسی وظایف اقتصادی نیست و حدود مناسبات بخش خصوصی با بخش دولتی هم مشخص نشده است.

وی اضافه کرد: اکنون که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نزدیک است، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید برنامه اقتصادی مدون خود را اعلام کنند و بخش خصوصی هم نظر خود را بگوید تا برای نجات این کشور از فقر اقدام اساسی شود.

 

کلیدواژه