میزان 24, 1397 09:37 Asia/Kabul
  •  دوگانگی های امریکا  و غرب از دیدگاه وزیر دفاع ایران

تهران  از 20 تا 23 میزان میزبان چهارمین کنگره آسیاپاسفیک طب نظامی (ICMM)بود .  این نشست فرصتی فراهم کرد تا نیم نگاهی هم به سابقه استفاده از سلاح های شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران شود .  

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع ایران روز دوشنبه در مراسم اختتامیه " این  کنگره در این خصوص به واقعیتی تلخ اشاره کرد و گفت  ؛ایران یکی از بزرگترین قربانیان  سلاح‌های شیمیایی است.

وزیر دفاع ایران افزود؛ در سال‌های دوران دفاع مقدس، رژیم صدام دیکتاتور معدوم عراق، بیش از 570 بار ایران را بمباران شیمیایی کرد اما سازمان‌های بین المللی برای محکومیت این‌گونه اقدامات حتی جلسه‌ای تشکیل ندادند.

جنگ تجاوز کارانه رژیم صدام علیه ایران با حمایت و چراغ سبزامریکا آغازشد .یکی از جنایات رژیم بعث عراق  استفاده وسیع از سلاح های شیمیایی در بمباران  شهرها از جمله  شهر" سردشت " در غرب ایران در ژوئن ۱۹۸۷ بود  .

عراق در مارس ۱۹۸۸ شهر "حلبچه " در کردستان عراق  را نیز بمباران شیمیایی کرد. اسناد و مدارک  نشان داد که مواد اولیه تولید این سلاح ها توسط امریکا وشماری از کشورهای اروپایی  در اختیار رژیم صدام قرار گرفت .

روزنامه فرانسوی 'لیبراسیون' در گزارشی با عنوان 'زمانی که عراق مقابل دیدگان آمریکا، ایران را بمباران شیمیایی می کرد، نوشت : استفاده حکومت سابق عراق از مواد شیمیایی در جنگ با ایران را هیچ کس فراموش نمی کند.

لیبراسیون در ادامه گزارش خود نوشت: ایران این دو رویی سیاست آمریکا و اروپا  را زمانی که ایرانی ها زیر بمباران شیمیایی عراق جان می دادند، برای جهانیان افشا می کند.
سخنان وزیر دفاع ایران اشاره به همین نکته است  .

سندی که چندی قبل  توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ازطبقه بندی محرمانه خارج شد وتاریخ آن متعلق به 23 مارس 1984 است، نشان می دهد دولت وقت آمریکا بر این باور بود که اینگونه حملات می تواند ایران را واداربه تسلیم کند
«جیسون ون مدینگ» استاد ارشد در دانشگاه نیوکاسل استرالیا که استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ از جمله جنگ ویتنام را بررسی کرده است، می‌گوید :

آمریکا در جنگ ویتنام از سمی به نام عامل نارنجی استفاده کرد که باعث تولد نوزادان ناقص و ایجاد معلولیت می‌شد؛ اما اکنون ادعا می‌کند وظیفه اخلاقی مقابله با دولت‌های دیگر برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی را برعهده دارد.

امروز هم رد پای امریکا را می توان در جنگ های خونین غرب آسیا ودر جنایات جنگی  دید.واقعیت های تلخ  جنگ درافغانستان ؛ عراق ،سوریه، یمن و پیدایش القاعده وداعش و سایر گروه های تروریستی و فروش سلاح های غیر متعارف به عربستان و رژیم  صهیونیستی نشان می دهد که امریکا برای رسیدن به اهدافش از هر وسیله ای استفاده می کند.

«غلامعلی خوشرو» نماینده دایم ایران در سازمان ملل نیز روز دوشنبه در کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع منشور ملل متحد برگزار شد،در توصیف رفتار امریکا به نکته قابل تاملی اشاره کرد و گفت ؛ تهدید کشورها به ابزار سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده که به آن معتاد شده است و  نتیجه این روند، تضعیف سازمان ملل و منشور آن است.

 آمریکا در این برهه نیز که منافع خود را در ایران از دست رفته می بیند بدنبال  بهانه تراشی و طراحی توطئه و تحریم علیه ایران است   .

به تعبیر وزیر دفاع ایران ؛ آمریکا حتی در فرایند تهیه داروها و نیازهای اولیه انسانی ملت‌ها نیز با توسل به تروریسم اقتصادی مانع‌تراشی می کند.