میزان 24, 1397 12:18 Asia/Kabul
  •  تامین امنیت برگزاری انتخابات افغانستان از سوی نیروهای امنیتی افغان

سخنگوی وزارت داخله افغانستان از بر عهده گرفتن مسئولیت کامل تامین امنیت انتخابات 28 میزان مجلس ملی این کشور از سوی نیروهای امنیتی افغان خبر داد.

«نجیب دانش» با اعلام این خبر تاکید کرد  مسوولان امنیتی افغانستان برای نخستین بارطرح تامین امنیت برگزاری انتخابات مجلس ملی  این کشور را با مشارکت بیش از پنجاه هزار نیروی نظامی به صورت مستقل و بدون مشارکت نیروهای خارجی برنامه ریزی کرده و به اجرا گذاشته اند.

امورامنیتی افغانستان در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به نیروهای افغان واگذار شد وآنان نیز در عمل نشان داده اند از توان و اراده لازم برای تامین امنیت افغانستان درهمه حوزه های مرزی و داخلی برخوردارند.

ازاین رو تامین امنیت انتخابات 28 میزان مجلس ملی این کشور نیز آزمون دیگری برای ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان است تا قدرت و اقتدار خود را برای حفظ امنیت این کشور در همه عرصه ها به نمایش بگذارند.

با این حال ،حملات اخیر طالبان به شهرها وروستاهای مختلف ازجمله در ولایات فراه و سرپل برنحوه برگزاری انتخابات سایه افکنده است،اگرچه تامین امنیت حوزه های رای گیری بسیارمهم و موجب حضور پرشورتر رای دهندگان در پای صندوق های رای می شود اما گروه طالبان با دامن زدن به جنگ و خشونت های خونین و تصرف برخی از شهرها و روستاهای افغانستان درصدد است  مشروعیت انتخابات مجلس ملی افغانستان را زیر سوال ببرد.

ازاین رو اقدام جدی و به موقع نیروهای امنیتی افغانستان در مقابله با طالبان و ممانعت از سقوط  برخی شهرها و روستا بیش از پیش می تواند اقتدار و توان انان را برای تامین امنیت این کشور به نمایش بگذارد .

فضل رحمان اوریا کارشناس مسایل سیاسی

" تأمین امنیت انتخابات یکی از مسئولیت‏‌های مهم حکومت است و اکنون  ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان  چنین توانایی را پیدا نموده اند  . نبود امنیت می تواند بهانه‏‌ای برای عدم برگزاری انتخابات باشد که برخی محافل از تعویق زمان ان نیز سخن می گویند "

کشته شدن نه تن از نامزدهای انتخابات مجلس ملی افغانستان از سوی گروههای ناشناس و حملات شبه نظامیان به حوزه های انتخاباتی مسایل مهمی هستند که دولت و ارتش این کشور باید به طور جدی انها را پی گیری نمایند .یکی از اهداف ناامن کنندگان شرایط برگزاری انتخابات مجلس ملی افغانستان ،تن دادن دولت این کشور به برگزاری انتخابات حداقلی است تا کسانی که قصد مهندسی انتخابات را دارند نمایندگان مورد نظر خود را از صندوقهای رای خارج نمایند . 

«شریف ناصر زاده» کارشناس سیاسی در افغانستان

"این موضوع برای همگان قابل  درک است  که یک انتخابات شفاف و امن باعث حضور نماینده‌های واقعی مردم در پارلمان می‌گردد و این امر باعث تقویت حکومت مردم سالار و در عین حال کاهش تهدید‌های تروریستی و بازی‌های منطقه‌ای خواهد شد."

درهرحال، نیروهای امنیتی اعم از ارتش و پلیس ملی افغانستان با تامین کامل امنیت انتخابات مجلس ملی این کشور نه تنها نمره قبولی از مردم این کشور دریافت خواهند کرد بلکه موجب حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای می شوند که می تواند توطئه دشمنان مردم افغانستان را که خواهان برگزارنشدن انتخابات و یا مهندسی ان هستند خنثی می کند.  

کلیدواژه