ماجرای جمال خاشقجی اقدامی غیرمسوولانه در برابر آزادی بیان محسوب می شود
(last modified 1397-07-24T09:00:13+00:00 )
میزان 24, 1397 13:30 Asia/Kabul

ماجرای خبرنگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول سبب نگرانی و تشویش خبرنگاران در افغانستان شده است

مسوول کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان گفت: ماجرای جمال خاشقجی خبرنگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول سبب نگرانی و تشویش خبرنگاران در افغانستان شده و اقدامی غیرمسوولانه در برابر آزادی بیان و خبرنگاران محسوب می شود.

صدیق الله توحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقجی و محکومیت این قضیه از سوی نهادهای پشتیبان خبرنگاران افغانستان اظهار داشت: ناپدید شدن یک خبرنگار معروف مانند جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی و بعد ادعاهای مبنی بر کشته شدن وی این مساله را به اذهان متبادر می کند که خبرنگاران در هیچ جا حتی در نمایندگی های سیاسی و کنسولگری ها در برخی از کشورها از امنیت لازم برخوردار نیستند.

وی افزود: ما خواستار تحقیق همه جانبه در رابطه با این موضوع هستیم و حکومت ترکیه و حکومت عربستان باید اطلاعات مفصل در این زمینه ارایه کنند.

این فعال رسانه ای افغان با یادآوری اینکه جمال خاشقجی از روزنامه نگاران معروفی است که در افغانستان هم شناخته شده بود و در دوران جنگ سرد از نزدیک فعالیت های مجاهدین افغان را گزارش می کرد، گفت: خبرنگاران افغان هم از این نگران هستند که این بحث همچنان پوشیده باقی بماند و مسوولین اصلی این رویداد جنایتکارانه افشا نشوند.

توحیدی در رابطه با سکوت وزارت خارجه افغانستان در رابطه با این قضیه اظهار کرد: احتمالاً برای جلوگیری از مکدر شدن روابط سیاسی با عربستان از سوی این وزارت موضعی اتخاذ نشده اما نهادهای غیرحکومتی مانند کمیته مصونیت خبرنگاران و سایر نهادها این قضیه را محکوم کرده و خواستار تحقیق و بررسی جدی از سوی یک کمیته بی طرف در این زمینه شده اند.

وی با اشاره به موضع تند دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در رابطه با مساله خاشقجی گفت: از سوی دیگر روابط سیاسی و اقتصادی میان کشورها در بسیاری موارد مسایل حقوق بشری را تحت الشعاع و تحت تاثیر قرار می دهد اما موسسات بین المللی و نهادهای حامی آزادی بیان باید به این مساله رسیدگی کنند.

 

کلیدواژه