نعل‌وارونه پمپئو؛ آمریکا سمبل هنجار و قانون‌شکنی
(last modified 1397-07-27T06:44:20+00:00 )
میزان 27, 1397 11:14 Asia/Kabul
  •  نعل‌وارونه پمپئو؛ آمریکا سمبل هنجار و قانون‌شکنی

وزیر خارجه آمریکا در توئیتر مدعی شد، آمریکا مصمم است برای مقابله با ایران، یک کمپین فشار حداکثر را دنبال کند، زیرا ایران هنجارهای بین‌المللی را به چالش می‌کشد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه، به‌زعم خود ایران را متهم به نقض حقوق‌بشر کرد و مدعی شد، ایران در مرگ و ویرانی  در سراسر جهان نقش دارد.

این ادعاهای وزیر خارجه دولت ترامپ نمایش اوج خصومت‌ورزی نسل آمریکایی‌شرور در برابر جمهوری اسلامی ایران است؛ نسلی که با ورود به کاخ سفید از هیچ تلاشی برای تشدید فشارها بر ایران دریغ نکرده است و اکنون تلاش دارد تحریم‌های اقتصادی را به اوج خود برساند.

دولت کنونی آمریکا تلاش دارد به هر روشی ایران را مُجاب کند در مسیری حرکت کند که دلخواه آمریکایی‌ها باشد، اما تجربه 40 سال از انقلاب اسلامی ثابت کرده است ملت ایران هیچگاه تحقیر را نخواهد پذیرفت. در همین زمینه؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا در اجتماع صد هزار نفری بسیجیان در ورزشگاه آزادی فرمودند: «قطعا ملت ایران و نسل جدید تصمیم گرفته است که دیگر تحقیر نشود و دنباله‌روی قدرت‌های بیگانه و دشمن نشود؛ تصمیم گرفته که ایرانِ‌عزیز را به اوج افتخار و عزت برساند و این توانایی را دارد.»    

علاوه بر این؛ ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران هنجارهای بین‌المللی را به چالش می‌کشد و از مرگ و ویرانی در سراسر جهان دفاع می‌کند، اوج فرافکنی و آدرس غلط دادن است و واکنش به این سخنان، تمسخر مسئولان آمریکایی است؛ همانطور که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل هنگامی که دستاوردهای دولتش را برمی‌شمرد، مورد تمسخر سران جهان قرار گرفت.    

به چالش کشیدن هنجارهای بین‌المللی و حمایت از مرگ و ویرانی در سراسر جهان، مشخصه‌های دولت‌های مختلف در آمریکا از جمله دولت دونالد ترامپ است. خروج از برجام، خروج از توافق آب و هوایی پاریس، خروج از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل و همزمان حمایت از اشغالگری رژیم صهیونیستی، مصداق عینی قانون و هنجارشکنی و حمایت آمریکا از ویرانی سرزمین فلسطین و کشتار فلسطینیان است.

دفاع از اشغالگری رژیم صهیونیستی، نمونه‌ای از کشتار مردم فلسطین با چراغ‌سبز آمریکاست. مصداق‌های دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد، این آمریکاست با سیاست‌های مُخرب و یکجانبه، باعث مرگ و ویرانی در مناطق مختلف جهان شده است. لشکرکشی به افغاستان و سپس حمله به عراق و نگاه دوگانه به تروریسم و مقوله حقوق‌بشر، از آمریکا، رژیمی سرکش ساخته است که جان انسان‌ها و حقوق بین‌الملل را فدای منافع زورگویانه خود می‌کند. 

یکجانبه‌گرایی آمریکا، چشم‌انداز صلح و امنیت جهانی را با خطر رو به رو کرده است و در این میان، فرافکنی مسئولان آمریکایی، نقش مخرب این کشور را لاپوشانی نخواهد کرد. تاریخ گواه این مدعاست که هر کجا آمریکایی‌ها ورود کردند، ناامنی و خشونت افزایش یافته است و وضعیت کنونی منطقه غرب آسیا و نیز کشور افغانستان، تایید کننده این ادعاست. در همین زمینه؛ «استفان والت» (Stephen Walt)، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد اخیرا در مجله آمریکایی «فارن پالیسی» نوشت: «حضور آمریکا در منطقه تقریباً به طور کامل آثار منفی به دنبال داشته است و ظهور داعش و هزاران کشته، از نتایج حمله سال 2003 آمریکا به عراق است.» 

کلیدواژه