اجرای تحریم ها علیه ایران ؛ محور رایزنی های وزیر خزانه‌داری آمریکا و نتانیاهو
(last modified 1397-07-30T04:52:28+00:00 )
میزان 30, 1397 09:22 Asia/Kabul
  • اجرای تحریم ها علیه ایران ؛ محور رایزنی های وزیر خزانه‌داری آمریکا و نتانیاهو

تحرکات وزیر خزانه‌داری آمریکا در سفر به فلسطین اشغالی و رایزنی هایش با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در باره اجرای تحریم ها ی امریکا علیه ایران ؛ نشانه های انزوای امریکا را آشکارتر ساخته است .

«استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا روز یکشنبه بعد از دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در این دیدار دو طرف درباره مسائلی از قبیل همکاری واشنگتن و تل‌آویو برای اجرای تحریم‌های ایران رایزنی کردند.

قرار است مرحله  دوم این تحریم ها ازماه نوامبر با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران آغاز شود؛ اما منوشین اذعان کرده است که امکان اجرای صد درصدی این تحریم ها وجود ندارد. 

 «دونالد ترامپ» برای وادار کردن ایران به مذاکره در موضوعات غیرهسته‌ای، استفاده ابزاری از برجام را برای تحت فشار قرار دادن دیگر طرف های برجام در دستور کار قرار داد .ترامپ در این جهت  تلاش می کند مانع از همکاری کشورهای اروپایی با ایران شود؛اما در این زمینه موفق نبوده است .

متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم در منطقه و ادعای تهدید بودن توان دفاع موشکی ایران برای امنیت منطقه بخشی ازسیاست ضدایرانی امریکا –اسراییل را تشکیل می دهد . آمریکا، در سال 1996انواع توطئه ها و  تحریم‎ها را در قالب ادعا های موهوم ضد ایران به اجرا گذاشت اما با گذشت نزدیک به یک دهه به اهدافش نرسید .با این حال اکنون واشنگتن دوباره تلاش می کند با  اقدامات تحریمی شدید تر؛به زعم خود سبب انزوای ایران شود.  اما تنها حامی ترامپ در این جریان؛ نتانیاهواست. رایزنی‌های فشرده دولت ترامپ با نتانیاهو و تشکیل تیم مشترک بین دو طرف برای اجرای تحریم‌های ایران البته موضوع تازه ای نیست .

روزنامه  صهیونیستی هاآرتص  چندی قبل نوشت: « آمریکا یک تیم مشترک با اسرائیل برای اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه تهران تشکیل داده است».

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب نیز در تحلیل چشم انداز تلاش‌های آمریکا و اسرائیل  علیه ایران می گوید :

"آمریکا درآستانه مرتکب شدن حماقت  بزرگی است که نتایج آن، هرگز تضمین‌ شده نیست و یقین داریم که اسرائیل و برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس بهای گزاف آن را چه از لحاظ مالی، امنیت، ثبات و رفاه، پرداخت خواهند کرد."

به عقیده این تحلیلگر سرشناس ؛اگر آمریکا وارد جنگ اقتصادی علیه ایران شود این اقدام را برای حمایت از کشورهای حوزه خلیج‌فارس انجام نمی‌دهد بلکه هدف از آن، حمایت از اسرائیل و پروژه هژمونی آن در منطقه و از بین بردن هر گونه رقیبی برای این رژیم است.

دولتمردان امریکا اما این بار نیزدر مورد توانایی های ایران دچار اشتباه محاسباتی شده اند.به گفته ‌«جیم والش» استاد دانشگاه و کارشناس هسته ای آمریکا؛خروج از برجام اکنون بیش از ایران به آمریکا آسیب می زند و اصرار بر اجرای این تحریم ها سرانجام دولت ترامپ را در سطح جهانی منزوی خواهد کرد. 

حرکت ترامپ در مدار توهمات  نتانیاهو علیه ایران؛ قطعا انزوای امریکا را سرعت بیشتری  خواهد داد.