عقرب 02, 1397 10:06 Asia/Kabul
  • چابهار ؛عرصه ای  برای همکاری های چند جانبه میان کشورهای منطقه

با وجود تلاش های آمریکا برای منزوی کردن ایران در عرصه همکاری های اقتصادی؛ بسیاری از کشورها مشتاق سرمایه گذاری در ایران هستند.

دراین راستا مقامات ایران، هند و افغانستان  با هدف توسعه بندر چابهار، جنوب شرق ایران،توافقنامه همکاری امضاء کردند.

این توافقنامه روز سه شنبه در تهران به امضای « محمد راستاد» رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران،« تیرو مورتی» Tiro Mortey قائم مقام وزیر امورخارجه هند و « امام الدین وریماچ » معاون اداری و مالی وزارت حمل و نقل افغانستان رسید. چابهار را دروازه  همکاری ملت ها نامگذاری کردهاند. توسعه این بندر نه تنها برای ایران، هند و افغانستان بلکه برای دیگر کشورها از جمله روسیه، گرجستان و سایر مناطق، منافع اقتصادی زیادی خواهد داشت.

موافقتنامه ترانزیتی حمل و نقل دریایی ایران، هند و افغانستان دو سال پیش با حضور رئیسان جمهوری ایران و افغانستان و نخست وزیر هند به امضا رسید. در چارچوب این توافق چند کشتی حامل گندم صادراتی هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در ماههای گذشته، ترانزیت شد و تا دو هفته دیگر شرکت هندی بهره‌ برداری موقت از بندر چابهار را آغاز خواهد کرد.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های هند برای ساخت و اداره دو اسکله در فاز نخست بندر چابهار، درباره آینده این بندر می‌نویسد: "چابهار به یک کریدور کلیدی حمل‌ونقل میان هند، ایران و افغانستان تبدیل خواهد شد که در قلب یک شبکه حمل‌ونقل بزرگ‌تر چندگانه [خاکی، آبی، ...] برای کالا و مسافر در سرتاسر این سه کشور جای می‌گیرد."

چابهار ۹۵۰ کیلومتر با روستای مرزی «میلک» [در ایران] در مرز با افغانستان و ۷۶۸ مایل دریایی [۱۴۲۰ کیلومتر] با بندر بمبئی هندوستان فاصله دارد. چابهار همچنین  در مسیر کریدور آسیای جنوبی  واقع شده است که از هند و شهر «میرجاوه» در ایران عبور می‌کند و جنوب شرقی آسیا را با اروپا پیوند می‌زند.

هند  یکی از مهم ترین کشورهای صادر کننده کالا و خدمات است  و بندر چابهار می تواند به عنوان دروازه ورود هندی ها به کشورهای ترکمنستان افغانستان، ازبکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه نقش آفرینی کند.جایگاه استراتژیک بندرچابهاردرجنوب شرقی ایران هندی ها را برای انجام سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل دریایی و بندری ایران بیش از پیش تشویق کرده و نشان می دهد نگاه هند به سرمایه گذاری در این بندر، استراتژیک است. روزنامه 'هندو' چاپ دهلی نو در تحلیلی در این باره می نویسد : با وجود مواضع سخت آمریکا علیه ایران، دهلی نو تعهد خود را در توسعه بندرچابهار ترک نخواهد کرد.

"ادیتی بهادوری" از کارشناسان امور اقتصادی و سیاسی هند هم در این باره می گوید: هدف اصلی هندی ها از مشارکت در توسعه بندر چابهار، تدارک یک مسیر تجاری با افغانستان بدون عبور از یک کشور سوم است.با در نظر گرفتن مجموعه ویژگی های انحصاری بندر  چابهار؛ این  بندر به عنوان یک منطقه راهبردی که نقش مهمی در توسعه روابط تجاری بین هند و ایران خواهد داشت ؛ ایفای نقش می کند

هند به رغم فشارهای امریکا ودر زمانی که کمتر ازسه هفته به شروع مرحله دوم تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران باقی مانده است با امضای توافقنامه همکاری در بندر چابهار؛ این پیام را داد که مشتاقانه علاقمند به افزایش همکاری های تجاری با ایران است.