اربعین حسینی؛ نماد وحدت در روابط ایران و عراق
(last modified 1397-08-04T07:04:11+00:00 )
عقرب 04, 1397 11:34 Asia/Kabul
  • اربعین حسینی؛ نماد وحدت در روابط ایران و عراق

راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی (ع) و لزوم تحکیم بیش از پیش روابط تهران و بغداد، موضوع نخستین گفت وگوی تلفنی وزیر امورخارجه ایران با وزیر امورخارجه جدید عراق بود.

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران عصر پنجشنبه در گفت وگوی تلفنی با «محمد علی الحکیم» وزیرامورخارجه جدید عراق، ضمن تبریک انتخاب وی به این سمت، ابراز امیدواری کرد روابط خوب دو کشور همسایه در همه ابعاد درچارچوب منافع دو ملت گسترش یابد. 
ظریف سپس به مساله مذهبی و دینی مراسم میلیونی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: راهپیمایی اربعین حسینی (ع) نماد عظمت و تکریم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و نماد همراهی و اتحاد دو ملت است.
محمد علی الحکیم، وزیر امورخارجه جدید عراق هم با اشاره به روابط خوب و دیرینه دو ملت ایران و عراق، بر تقویت و گسترش بیش از پیش روابط دو جانبه تاکید کرد.
محمد علی الحکیم همچنین زائران اربعین حسینی (ع) را مهمانان دولت و ملت عراق خواند و درباره ارائه تسهیلات لازم به آنان در طول سفر به عتبات عالیات به وزیر خارجه ایران اطمینان داد.
ایران و عراق به‌عنوان دو همسایه، اشتراک‌های مختلفی برای همکاری دارند و اوج این همکاری و نماد وحدت دو ملت، راهپیمایی اربعین حسینی (ع) است.
این مراسم هر ساله وحدت و دوستی دو ملت ایران و عراق را بیش از پیش نمایان می‌کند و جلوه‌ای از همزیستی بردرانه را به نمایش می‌گذارد.
زبان، فرهنگ، مذهب و دین مشترک، روابط ایران و عراق را در بخش‌های مختلف در مسیر پیشرفت و تقویت قرار داده است و می‌توان گفت این اشتراک‌ها، سنگ‌بنای روابط حسنه و راهبردی ایران و عراق محسوب می‌شود.
این روزها که روزهای نمایش قدرت پیروان راستین سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش است، نقش دو ملت ایران و عراق بر این جلوه حسینی نمایان شده است.
پذیرایی و مهمانوازی مردم عراق از زائران اربعین حسینی به ویژه زائران ایرانی نمایش وحدت اسلامی در سطح کلان و دوستی دو ملت ایران و عراق در سطح خرد آن است و همین رویکرد، روابط دو کشور را از دیگر روابط متمایز کرده است. 
راهپیمایی میلیوینی اربعین حسینی (ع) اهمیت روابط ایران و عراق را دوچندان کرده و در همین چارچوب، بین دو کشور یادداشت‌تفاهمی در 9 فصل و 71 بند امضاء شده است. امنیت زائران اربعین حسینی (ع) و نوع همکاری دستگاه‌های مربوطه در این یادداشت‌تفاهم مورد توجه قرار گرفته است.
همکاری ایران و عراق در روزهای منتهی به اربعین حسینی (ع) و در نهایت اجتماع میلیونی زائران در این روز در شهر کربلا درسایه امنیت کامل و پایدار نشان‌دهنده اهمیت این همکاری سازنده برای نمایش اقتدار مسلمانان در آرامش کامل است.
در همین چارچوب، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز پنجشنبه، گفت: مراسم اربعین حسینی (ع) شکوه و جلوه خاصی از اقتدار شیعیان جهان است که به رخ جهانیان کشیده می‌شود و باید تلاش کرد این حماسه در ابعاد بین‌المللی بیشتر برجسته شود.
ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق هم گفت: حضور میلیونی مردم ایران همگام با دیگر محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در اجتماع میلیونی اربعین حسینی (ع) سبب تعمیق روابط برادری و دوستی محبان اهل بیت به ویژه مردم ایران و عراق خواهد شد.
برگزاری هرساله راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی (ع) در کنار آرامش و امنیت کامل، اهمیت روابط رهبردی ایران و عراق را نشان می‌دهد که در سایه این روابط، با شکست توطئه تروریسم‌داعشی در عراق، امنیت اطمینان‌بخشی در این کشور حاکم شده است. 

کلیدواژه