عقرب 05, 1397 18:39 Asia/Kabul
  • درخواست پارلمان افغانستان برای تعلیق روابط با پاکستان

نمایندگان پارلمان افغانستان با اشاره به بر افزایش ناامنی‌ها در این کشور تاکید کردند ،باید روابط با اسلام‌آباد تعلیق شود.

«اقبال صافی» رئیس کمیسیون امنیت داخلی پارلمان افغانستان درباره ترورهای اخیر و افزایش ناامنی‌ها در کشورش، دولت اسلام‌آباد را مقصر حوادث افغانستان دانست.

وی در گزارشی از چگونگی ترور ژنرال «عبدالرازق اچکزی» فرمانده پلیس قندهار، ژنرال «عبدالمومن حسین خیل» رئیس امنیت ملی این ولایت و ژنرال «عبدالجبار قهرمان» نامزد انتخابات پارلمانی اظهارداشت،  دولت کابل باید درباره نقش اسلام‌آباد در ناامنی‌های این کشور به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند و روابط خود را نیز به تعلیق درآورد.

این در حالی است که پاکستان پیش از این در واکنش به این اتهام هرگونه دخالت در ترور مقامات امنیتی افغان را تکذیب کرده است.

«عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس پارلمان افغانستان نیز برای بررسی حمله تروریستی قندهار مقامات امنیتی را به پارلمان فراخواند.

درخواست برای تعلیق روابط با پاکستان که به حادثه ترورفرمانده پلیس قندهار ،رئیس اداره امنیت ملی این ولایت و ژنرال قهرمان نامزد انتخابات پارلمانی ارتباط دارد که طی آن دولت اسلام آباد به دخالت در این حمله ترویستی متهم شده است.

به طور معمول درحوادث تروریستی افغانستان،پاکستان به دخالت در این حملات متهم می شود.به خصوص آنکه این حملات تروریستی علیه مقامات افغان یا اتباع دیگر کشورها باشد.

از نظر طیفی از نمایندگان پارلمان افغانستان که خواستار تعلیق روابط سیاسی با پاکستان هستند،باید اقدام متفاوتی در مقایسه با گذشته در اعتراض به سیاست های اسلام آباد در قبال کابل انجام بشود.

از نظر پیشنهاددهندگان طرح تعلیق روابط با پاکستان،این مسئله می تواند موجب افزایش فشارهای منطقه ای و فرا منطقه ای علیه این کشور در جهت اصلاح سیاست های خود در خصوص تحولات افغانستان شود.

سید امین بهراد کارشناس سیاسی و روزنامه نگار در افغانستان می گوید،مقامات افغان بارها اعلام کرده اند که تروریسم و افراط گرایی از سوی پاکستان به افغانستان تحمیل می شود.اکنون هم خواست افغانستان از اعضای جامعه ی جهانی این است که به پاکستان فشار وارد کنند تا دست ازاین اقدامات خود بردارد.

این دیدگاه وجود که با تعلیق مناسبات پر تنش افغانستان با پاکستان،این مسئله می تواند شرایط این کشور در عرصه سیاست خارجی را دشوار کند.

به ویژه آنکه در سطح منطقه ای ،؛دولت هند سیاست انزوای پاکستان را در دستور کار قرار داده و خواهان فشارهای بین المللی بر این کشور برای تغییر سیاست های اسلام آباد در مقابله با افراط گرایی است.

همچنین آمریکا که پاکستان را به برخورد دو گانه و غیر شفاف با تروریسم متهم می کند،از طرح فشار براین کشور برای وادار کردن اسلام آباد برای همکاری با برنامه های منطقه ای واشنگتن استقبال می کند.

 طرح تعلیق روابط افغانستان با پاکستان در شرایطی مطرح شده است که عمران خان نخست وزیر این کشور که چند ماهی است قدرت را در پاکستان در دست گرفته،خواستار بهبود روابط با کابل است.این مواضع عمران خان که حتی با استقبال محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان مواجه شد،این گمانه را مطرح کرد که روابط کابل و اسلام آباد در دوره عمران خان تقویت خواهد شد.

اگر چه سیاست عمران خان تقویت همکاری های پاکستان با افغانستان است،اما باید توجه داشت تنها اراده سیاسی دولت اسلام آباد برای شفافیت سیاست ها در قبال کابل کافی نیست و باید نهادهای اطلاعاتی و امنیتی پاکستان هم اراده مشابهی داشته باشند.