نشست استانبول ؛ تلاش اروپا برای نقش آفرینی در تحولات سوریه
(last modified 1397-08-06T06:36:21+00:00 )
عقرب 06, 1397 11:06 Asia/Kabul
  •  نشست استانبول ؛ تلاش اروپا برای نقش آفرینی در تحولات  سوریه

بحران سوریه و جنگ داخلی در این کشور که از سال 2011 در پی ناآرامی ها در این کشور عربی آغاز شد موجب شد تا سوریه به عرصه رویارویی غربی ها و متحدان عرب آنها بعلاوه ترکیه با محور مقاومت بعلاوه روسیه تبدیل شود. به رغم تلاش های گسترده ائتلاف غربی عربی با حمایت از گروههای تروریستی با هدف سرنگونی دولت قانونی سوریه ، اما حضور موثر ایران، جنبش حزب الله و از سپتامبر 2015 حضور نظامی روسیه موجب پیروزی های پیایی ارتش سوریه و متحدان آن و آزاد سازی مناطق بسیاری در سوریه شده است .

با تغییر موازنه قدرت در سوریه به نفع دولت سوریه و شکست ائتلاف غربی-عربی، ترکیه نیز تغییر موضع داده و در قالب گروه سه جانبه متشکل از روسیه ، ایران و ترکیه و نشست های آستانه تلاش کرد تا منافع خود را در سوریه در این چارچوب تعریف کند.

اما اروپایی ها  نیز که در سال های اخیر به همراهی با آمریکا در عرصه سوریه پرداختند ، عملا با شکست های پیاپی گروههای تروریستی در دو سال اخیر از نقش آفرینی در روند حل وفصل بحران سوریه کنار گذاشته شده اند . به رغم اینکه فرانسه و بریتانیا به عنوان دو عضو اتحادیه اروپا از سال 2011 در راستای هدف کلی ائتلاف غربی ، عربی برای سرنگونی دولت قانونی سوریه، تلاش خود را بر کمک های همه جانبه به انواع و اقسام گروههای مسلح تروریستی متمرکز کردند تا به خیال خود از طریق این گروهها به خواسته شان یعنی سرنگونی دولت سوریه وبشار اسد رئیس جمهوری این کشور دست یابند، اما در حال حاضر از کمترین میزان تاثیر گذاری بر روند اوضاع سوریه برخوردار هستند.

اکنون اروپایی ها تلاش می کنند تا بار دیگر در چارچوب احیای نقش آفرینی اتحادیه اروپا در عرصه خاورمیانه پا به میدان گذارند .این تلاش آنها با استقبال روسیه و ترکیه مواجه شده است در این راستا روز شنبه 5 عقرب 1394نشستی چهار جانبه متشکل از سران آلمان ، فرانسه  به عنوان دو قدرت اصلی اتحادیه اروپا با سران روسیه و ترکیه  در استانبول برگزار شد . این نشست با انتشار بیانیه ای پایان یافت.در این بیانیه بر تشکیل کمیته قانون اساسی و حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سیاسی سوریه تاکید شده است.

مساله جالب دراین زمینه عقب نشینی آشکار سران آلمان و فرانسه ونیز ترکیه از مساله حذف بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت بود. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درکنفرانس خبری پس از برگزاری نشست چهار جانبه تصریح کرد: باید  فرصتی داده شود تا مردم سوریه خود بتوانند سرنوشتشان را تعیین کنند. فرانسه به عنوان یکی از مداخله گران اصلی در عرصه جنگ داخلی سوریه نیز موضعی مشابه اتخاذ کرد. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در این زمینه گفت: «این ما نیستیم که باید درباره ساختار سیاسی آینده سوریه تصمیم بگیریم، بلکه مردم سوریه باید این کار را انجام دهند.ماکرون با بیان اینکه  در سوریه یک دولت مستقل وجود دارد تصریح کرد باید به این دولت احترام گذاشت.

رجب طیب اردوغان  رئیس جمهوری ترکیه نیزصراحتا  اعلام کرد : این مردم سوریه هستند که آینده بشار اسد را تعیین خواهند کرد. این موضع همسان با موضع اعلام روسیه در قبال دولت قانونی سوریه است . ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در این راستا تاکید کرد تنها مردم سوریه حق دارند درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند. اعلام موضع مرکل و ماکرون به معنای عقب نشینی بزرگی در موضع اروپایی ها است.در واقع آنها اکنون دریافته اند که نقشه غربی-عربی برای تغییر موازنه قدرت در منطقه خاورمیانه به ضرر جبهه مقاومت با شکست مواجه شده است.لذا نفع اروپا با توجه به چشم انداز بازسازی سوریه در این است که با موضع روسیه در این زمینه همنوایی کرده و مشروعیت دولت سوریه و بشار اسد را مورد تاکید قرار دهند./

 

کلیدواژه