عقرب 06, 1397 13:31 Asia/Kabul
  •  ازبکستان میانجی دولت افغانستان و طالبان در مذاکرات صلح      

نماینده ویژه رییس جمهوری ازبکستان گفت، تاشکند به درخواست دولت کابل با طالبان تماس برقرار کرده است تا زمینه مذاکرات دو طرف فراهم شود.

همزمان با افزایش تلاش‌ها برای آغاز روند گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان ، "عبدالعزیز کامل اف" وزیر امور خارجه ازبکستان ، از تماس کشورش با اعضای دفتر سیاسی طالبان خبر داد .

پیش از این ، مقام های بلندپایه ازبکستان و افغانستان ، در زمینه همکاری های امنیتی و مبارزه با تروریسم ، توافق کرده بودند . کارشناسان بر این باورند که ، امضای این توافق و همکاری های مشترک تاشکند و کابل به منظور گفتگو با طالبان ، نشان دهنده درک عمیق مقام های دوکشور به همکاری های متقابل است . کارشناسان مسائل منطقه ، تحرکات مقام های دولت ازبکستان بویژه در زمینه همکاری با کشورهای همسایه و نقش آفرینی این کشور در امور کشورهای منطقه را بسیار مثبت ارزیابی کرده اند. در این ارتباط ، "حسین اسوبعلی اف"  کارشناس سیاسی قرقیز گفته است:

"فعالیت‌های دیپلماتیک بی سابقه ازبکستان طی سال‌های 2017-2018 درآسیای مرکزی ، خاورمیانه و جنوب آسیا حاکی از رویکرد جدید رهبری این کشور نسبت به نقش آفرینی در عرصه بین المللی است . به طوری که ، ازبکستان در حال تبدیل شدن به یکی از شرکت کنندگان فعال در فرآیندهای اقتصادی ، سیاسی و نظامی در مناطقی نطیر افغانستان است که برای تاشکند از اهمیت بالایی برخوردار است".

ناگفته نماند که ، گروه طالبان ، خروج نظامیان خارجی از جمله آمریکایی از افغانستان را پیش شرط مذاکرات صلح با دولت افغانستان اعلام کرده است. حضور نظامی آمریکا درافغانستان ازسال 2001 میلادی آغاز شد . آمریکا به بهانه تامین امنیت و برقراری صلح در افغانستان این کشور را اشغال کرده است . با وجود این ، حضور نظامی آمریکا نه تنها هیچ دستاوردی مثبتی برای دولت و ملت افغانستان نداشت ، بلکه - به اعتقاد مردم افغانستان - آمریکا نقش بسزایی در ایجاد و تشدید ناامنی ها ، ادامه جنگ ، کشتار غیرنظامی افغان و حمایت تسلیحاتی و مالی از گروه تروریستی داعش در افغانستان داشته است .

در واقع ، طی نزدیک به دو دهه گذشته ، حضور نظامی آمریکا در افغانستان موجب انتقال تروریسم ، بروز ناامنیهای  گسترده و گسترش کشت مواد مخدر در افغانستان شده است . با توجه به جغرافیای منطقه آسیای مرکزی و بروز ناامنی های گسترده ناشی از حضور دولت های بیگانه غربی بویژه آمریکا در افغانستان ، نگرانی دولت های هم مرز با افغانستان از جمله ازبکستان امری طبیعی قلمداد می شود . به همین دلیل ، تلاش مقام های تاشکند و کابل به منظور مبارزه با گسترش تروریسم و افراط گرایی دور از انتظار نبوده است.

افغانستان و ازبکستان کمتر از 150 کیلومتر مرز مشترک دارند ، اما در عین حال مسائل مشترکی میان دو کشور وجود دارد که نیازمند همکاری دوجانبه و منطقه ای است. همکاری های اقتصادی و مبادلات انرژی از جمله زمینه های همکاری های دوکشور همسایه است که تنها با نابودی تروریسم و برقراری امنیت در منطقه امکان این گونه همکاری های میان دوکشور فراهم خواهد شد.