عقرب 07, 1397 13:00 Asia/Kabul
  • نشست سه جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول

ششمین نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان فردا (سه‌شنبه- 30 اکتبر) در استانبول برگزار می‌شود.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای ، اعلام کرد : "محمد جواد ظریف" ، "مولود چاووش اوغلو" و "المار محمدیاراف" در نشست سه جانبه استانبول ، فرصت ها و راه کارهای گسترش همکاری‌های سه کشور و آخرین تحولات منطقه را بررسی  می کنند.

در ارتباط با نشست استانبول، "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، می گوید:

"برگزاری این نشست ها ابتکار خوبی است ، چرا که زمینه های بسیار زیادی برای همکاری بین سه کشور در حوزهای صنعتی، بانکی تجاری وجود دارد . مشورت های سیاسی و همکاری تجاری ، اقتصادی و بانکی بین سه کشور در دستور کار نشست سه جانبه فردا است"  .
نشست سه جانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول را می توان از جمله نشست هایی توصیف کرد که چارچوب های همکاری سه کشور را برای آینده ای همگرا و مشترک فراهم می سازد. در واقع ، برگزاری اجلاس سه جانبه استانبول را می توان در چارچوب حرکت همگرایی اقتصادی به سمت همگرایی سیاسی تبیین کرد .

برگزاری این نشست‌ها این امکان را فراهم می کند که ، از فرصت‌های منبعث از مشترکات دینی و تاریخی برای توسعه و پیشرفت و رفاه و آسایش مردم این سه کشور استفاده شود. علاوه بر این ، همکاری سه جانبه می‌تواند بنیان مناسبی را برای تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای و گسترش همکاری‌ها و ارتباطات در قالب همکاری منطقه‌ای فراهم کند . این بنیان از ظرفیت خدمت به صلح و ثبات منطقه‌ای برخوردار است. درعین حال ، شکی نیست که ، حل صلح آمیز و عادلانه مناقشات منطقه‌ای از طریق همکاری‌های منطقه‌ای قابل حصول و دستیابی است.

دراین ارتباط ، "فیروز دولت آبادی" سفیر سابق ایران در ترکیه و کارشناس مسایل قفقاز گفته است :

"منطقه قفقاز یکی از مهمترین حوزه های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است . معنی نفوذ سیاسی در حوزه قفقاز، نفوذ بسیار مطمئن در حوزه های دریای سیاه ، در شمال قفقاز و دریای خزر است . این منطقه به صورت تاریخی اهمیت خاصی در آینده روابط ایران با اروپا ، آینده همکاری های نفتی و انرژی در دریای خرز و در قفقاز دارد".

همکاری های منطقه ای در چارچوب های اقتصادی و سیاسی همواره یکی از اولویت های سیاست خارجی کشورها برای پیشبرد اهداف و منافع ملی است که اهداف و منافع را می توان در چارچوب هایی از نگاه برد - برد تعریف کرد . چرا که در فضای منطقه ای همکاری مبتنی بر رویکرد برد - برد می تواند به افزایش و ارتقا امنیت درهمه حوزه ها میان کشورهای همسایه بینجامد.

درمجموع ، با توجه به فضای دوستانه در روابط سه کشور همسایه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان، انتظار می رود نشست استانبول ضمن تامین اهداف و منافع کشورهای این حوزه ، این کشورها را یک گام جدید به سمت تحقق خواسته های سه کشور، به پیش ببرد.