13 عقرب؛ بازی‌روانی آمریکا در برابر ایران
(last modified 1397-08-08T04:45:59+00:00 )
عقرب 08, 1397 09:15 Asia/Kabul
  • 13 عقرب؛ بازی‌روانی آمریکا در برابر ایران

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، یک هفته مانده به دور دوم تحریم‌های آمریکا ضد ایران، گفت: 13 عقرب اتفاق جدیدی نمی‌افتد و آمریکا به اهداف خود نخواهد رسید.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز دوشنبه درجمع خبرنگاران، تصریح کرد: «امکان این که آمریکا بتواند به اهداف اقتصادی خود از دور دوم تحریم‌ها برسد، بسیار کم است و احتمال این که به‌اهداف سیاسی خود برسد، حتما وجود ندارد.»

اهداف آمریکا با خروج از برجام و بازگشت تحریم‌های غیرقانونی این کشور ضد ایران در دو بعد اقتصادی و سیاسی قابل ارزیابی است. قرار است دور دوم تحریم‌های آمریکا ضد ایران از 13 عقرب در بخش بانکی، مبادلات مالی و فروش نفت ایران اجرایی شود. آمریکا تا این تاریخ به خریداران نفت ایران فرصت داده است تا خرید نفت خود را از ایران به‌صفر برسانند. آنچه اما از واقعیت کنونی بازارهای جهانی نفت مشاهده می‌شود، حذف کامل ایران به‌عنوان سومین تولید کننده نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) امکان‌پذیر نیست. 

با این حال؛ دولت دونالد ترامپ که در خصومت و دشمنی با ملت ایران گوی سبقت را از دیگر دولت‌ها در آمریکا ربوده است، تلاش دارد با فشار اقتصادی نگاه مردم به نظام جمهوری اسلامی را نگاهی انتقادی کند و در بعد سیاسی هم تلاش دارد، ایران را در عرصه سیاست جهانی منزوی کند.

در بعد اقتصادی؛ اگرچه فشار و تحریم اقتصادی بر ملت ایران تاثیر می‌گذارد، اما این سیاست آمریکا با پیروزی انقلاب اسلامی تجربه و ناکامی آن اثبات شده است. فاصله انداختن بین ملت و نظام جمهوری اسلامی با ابزار تحریم، سرابی بیش نیست و امروز در چهل سالگی انقلاب اسلامی، همبستگی و همراهی ملت ایران به‌رغم برخی مشکلات اقتصادی با انقلاب و جمهوری اسلامی مثال‌زدنی است.

در بعد سیاسی هم دولت دونالد ترامپ در رویارویی سیاسی با جمهوری اسلامی ایران به سمبل به‌انزوا کشاندن آمریکا مبدل شده است و آنچه این کشور در پوشش تحریم‌ها ضد ایران دنبال می‌کند، فقط جنبه‌روانی دارد. ثابت‌قدمی اتحادیه‌اروپا برای حفظ برجام و همکاری اقتصادی با ایران، آمریکا را در رسیدن به اهداف سیاسی خود تنها گذاشته و در چنین شرایطی؛ این آمریکای‌ترامپ است که در 13 عقرب یکبار دیگر انزوای خود را نظاره‌گر خواهد بود.         

در همین چارچوب؛ روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال The Wall Street Journal جمعه گذشته نوشت: «اتحادیه‌اروپا طی ماه‌های گذشته بارها آمریکا را برای خروج از برجام سرزنش و با وضع مجدد تحریم‌ها ضد ایران مخالفت کرده است. اتحادیه‌اروپا علاوه بر تبیین ساز و کاری برای حفظ کانال‌های مالی با ایران، قانونی را هم به تصویب رسانده است که بر اساس آن احکام جریمه احتمالی آمریکا برای کسب و کارهای اروپایی که با ایران همکاری می‌کنند را به رسمیت نخواهد شناخت.»

این موضع‌گیری قاطع اتحادیه‌اروپا در کنار ناکامی دونالد ترامپ در نشست ماه سپتامبر گذشته شورای امنیت سازمان ملل برای همراه کردن اعضای این شورا با خود ضد ایران، احتمال تحقق اهداف سیاسی آمریکا را با اجرای مرحله دوم تحریم‌ها به‌صفر رسانده است.

تحریم نفت ایران که محور اصلی دور دوم تحریم‌های آمریکاست، بر بازارهای جهانی نفت پیامدهای منفی خواهد داشت و این پیش‌بینی نشان می‌دهد به‌صفر رساندن صادرات نفت ایران غیرممکن است.  در همین زمینه؛ اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هشدار داده است: «تحریم نفت ایران، ضمن تشدید نوسانات بازارهای جهانی، قیمت نفت را افزایش خواهد داد.»

به‌هر حال؛ آنچه آمریکا برای تحریم ایران اصرار دارد، برخلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و رای اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری است که آمریکا را از اعمال تحریم‌ها ضد ملت ایران برحذر می‌دارد.

کلیدواژه