13 آبان ، روز خروش  ملت ایران در مقابل استکبارجهانی
(last modified Sun, 04 Nov 2018 06:32:48 GMT )
عقرب 13, 1397 11:02 Asia/Kabul
  • 13 آبان ، روز خروش  ملت ایران در مقابل استکبارجهانی

امروز 13 آبان در تقویم ایران روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده است.

 دولت آمریکا همزمان با این روز دور جدید تحریم ها علیه ایران را آغاز خواهد کرد تا به ملت ایران و دنیا نشان دهد که امریکا تا چه انداز کینه ورز و سلطه طلب است . قرار است دور دوم تحریم‌های آمریکا ضد ایران از 14 عقرب در بخش بانکی، مبادلات مالی و فروش نفت ایران اجرایی شود. 

امریکا به زعم خود قصد دارد با حربه  تحریم و جنگ اقتصادی ، ایران را به زانو درآورد اما ملت ایران این توطئه را نیز  شکست خواهد داد . کارنامه سیاه اقدامات آمریکایی ها در 40 سال گذشته نشان می دهد آنها طی این سال ها ایران را تحت فشار گذاشتند اما شکست خوردند و اکنون نیزمجبور هستند از مواضع غیر منطقی و زور گویانه خود عقب نشینی کنند.

امریکا به سه دلیل ؛امروز در موضع  ضعف قرار گرفته است :

 دلیل اول؛آشکار شدن بد عهدی امریکا ست که به دنیا نشان داد ؛ امریکا در هیچ عهد و پیمانی قابل اعتماد نیست .

دلیل دوم؛عظمت و اقتدار ملت ایران است که در چهل سال گذشته مقابل همه توطئه های امریکا سخت و محکم ایستاده و هرگز تسلیم ومرعوب تهددید ها و فشارها و زور گویی امریکا نشده و تحریم ها را به فرصت تبدیل کرده است. ایستادگی ملت ایران برای رژیم حاکم بر آمریکا یک شکست  سیاسی بزرگ محسوب می شود.

اما دلیل سوم ؛ محدود   شدن دایره نفوذ و سیطره امریکا در عرصه جهانی و منطقه ای است که ابتکار عمل را از دست امریکا خارج کرده و قدرت  و نفوذ امریکا را با چالش جدی مواجه کرده است .

"جان ایکنبری" استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون آمریکا معتقد است عصر آمریکایی رو به پایان و نظم شرقی در حال جایگزینی است.

"نوام چامسکی " نظریه پردازمشهورسیاسی نیزآمریکا را امپراطوری در حال سقوط می‌نامد ومی‌گوید:

" آمریکا با هر حرکت دموکراتیک در جهان مخالف است".

اکنون امریکا بر خلاف آنچه ادعا می کند در بسیاری از زمینه ها دچار انفعال وانزوا شده  است. یکی از نشانه های این انزوا مخالفت فزاینده  کشورهای بزرگ  با  رفتار آمریکا و به خصوص  تحریم های یکجانبه است .

رهبر معظم انقلاب اسلامی  روز شنبه در دیدار هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجویان  در آستانه  مناسبت   13 آبان به همین نکته اشاره و گفتند ؛به اذعان بسیاری از سیاسیون و جامعه شناسان معتبر جهان مبنی بر قدرت نرم امریکا به معنای «اقناع و قبولاندن نظر خود به کشورهای دیگر»، اکنون در ضعیف ترین موقعیت ممکن قرار دارد و از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور فعلی امریکا نه تنها ملتها بلکه دولتهای اروپا، چین، روسیه، هند، افریقا و امریکای لاتین نیز با تصمیم های امریکا صراحتاً مخالفت می کنند.

دلیل این مخالفت ها واضح است. تحریم ها غیر قانونی، خلاف یک تعهد چند جانبه و مغایر با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و برخلاف دستور دیوان بین المللی دادگستری است. به همین دلایل ،وزیران خارجه و دارایی آلمان، بریتانیا و فرانسه به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند "قوانین مسدودسازی" خود را برای حمایت از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران اجرا می‌کند تا از این شرکت‌ها در برابر آن بخش از تحریم‌های آمریکا که شرکت‌های خارجی‌ را تهدید می‌کند، محافظت کند.

آمریکا در قبال  سایر معاهدات بین المللی و تعهدات نیز به همین شیوه رفتار کرده است که نمونه ان خروج امریکا از معاهده آب وهوایی و زیر پا گذاشتن قوانین اصول تجارت آزاد جهانی است . امریکا با این اقدامات  خود و یکجانبه گرایی  در جامعه بین الملل ، نظم جهانی را با خطر جدی مواجه کرده است .

تجمعات امروز مردم ایران در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در واقع  پاسخی روشن و صریح به دولتمردان امریکاست و اینکه ملت ایران هرگز تسلیم امریکا نخواهد شد.

 

کلیدواژه