عقرب 14, 1397 16:58 Asia/Kabul
  • انتقاد شدید اروپا از اعمال تحریم های جدید امریکا علیه ایران

اجرای مجدد تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران از بامداد دوشنبه با واکنش منفی و انتقاد شدید اروپا مواجه شده است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 18 ثور با خروج آمریکا از برجام بر اجرای مجدد تحریم ها علیه ایران در اسد و عقرب 1397 تاکید کرده بود .

اکنون اجرای دور دوم تحریم ها که به ویژه بر تحریم نفتی ایران تمرکز دارد ، با واکنش منفی تروئیکای اروپایی مرکب از آلمان ، فرانسه و بریتانیا و اتحادیه اروپا مواجه شده است . در این راستا این سه قدرت اروپایی و اتحادیه اروپا بیانیه مشترک خود را در مخالفت با تحریمهای آمریکا علیه ایران با توجه به آغاز این تحریمها منتشر کردند. 

در این بیانیه با تاکید بر نکات مثبت برجام و حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد از آن، از ایران خواسته شده که کماکان به برجام پایبند بماند. اروپایی‌ها در این بیانیه تاکید کردند: «هدف ما حمایت از اروپایی‌هایی است که در تجارتی مشروع، با ایرانیان وارد تعامل شده‌اند.»

از دیدگاه مقامات ارشد و افکار عمومی اروپایی نه فقط تجدید تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران بر خلاف تعهدات پذیرفته شده واشنگتن در چارچوب برجام است، بلکه تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی آمریکا علیه دیگر کشورها و شرکتها ،غیر قانونی بوده و صرفا موجب گسترش بی ثباتی مالی و تجاری در جهان می شود.

“پیر مسکوویسی" کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در واکنش به آغاز اجرای دور دوم تحریمهای آمریکا علیه ایران گفت: این اتحادیه با تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال مجدد تحریم‌های نفتی و مالی علیه ایران مخالف است.

آمریکایی ها با ناچیز انگاشتن و بی اهمیت قلمداد کردن اقدامات اروپا برای حفظ برجام مانند اجرای قانون مسدودسازی و ارائه سازو کاری برای تداوم تعاملات تجاری و مالی و انرژی با ایران ،وانمود می کنند که اهمیتی برای این تدابیر قائل نیستند.

این مساله لزوم واکنش های جدی تر و محکمتر اروپا در برابر اقدامات یکجانبه گرانه و قلدر مابانه ترامپ را بیش از پیش آشکار می سازد. هر چند ایران ظرف چهل سال گذشته بدون کمک دیگر کشورها همواره در مقابل تحریم های آمریکا ایستادگی و عملاً توطئه های واشنگتن را خنثی و بی اثر کرده ، اما اکنون موضع گیری ها و اقدامات یکجانبه ترامپ باعث شده تا دیگر قدرتهای جهانی از موضع بر حق و قانونی ایران درباره برجام دفاع و بر ایفای تعهدات برجامی ایران تاکید کنند.

انتظار می رود اقدامات اروپا بعلاوه روسیه و چین به عنوان اعضای گروه 1+4 به گونه ای جدی و موثر باشد که ایران را تشویق به ادامه حضور در برجام کند. با توجه به اینکه رویکرد آمریکا درباره خروج از برجام صرفاً بر پایه یکجانبه گرایی، زورگویی و تحمیل خواسته های خود بر دیگر کشورها است، لذا اگر قدرت های بین المللی واقعا خواهان حفظ برجام هستند انتظار می رود در مقابل رویکرد قلدرمابانه واشنگتن ایستادگی کرده و از حقوق قانونی ایران دفاع کنند. به ویژه اینکه تهران تاکید کرده تا زمانی به اجرای برجام متعهد می ماند که منافع مد نظرش به ویژه کاهش تاثیر تحریم های غیر قانونی آمریکا حاصل شود. 

کلیدواژه