نامه ایران به دبیر کل سازمان ملل ؛ ضرورت مقابله با تحریم های غیر قانونی امریکا
(last modified 1397-08-15T05:18:42+00:00 )
عقرب 15, 1397 09:48 Asia/Kabul
  • نامه ایران به دبیر کل سازمان ملل ؛ ضرورت مقابله با تحریم های غیر قانونی امریکا

آمریکا، روز دوشنبه با هدف بازگرداندن تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه ضد ایران، بیش از 700 فرد و شرکت ایرانی را درفهرست تحریم‌ های خود قرار داد.

"استیون منوچین" وزیر خزانه‌ داری آمریکا همزمان با اجرای تحریم‌ها شورش علیه ایران مدعی شد تحریم‌های جدید ایران را مجبور به امضای توافق هسته‌ای جدید خواهد کرد. در همین حال بر اساس اعلام وزارت خزانه‌ داری آمریکا، 8 کشور( چین، هند، کره‌جنوبی، ژاپن، ترکیه، یونان، ایتالیا و تایوان )همچنان می‌‌توانند به واردات نفت از ایران ادامه دهند.

«غلامعلی خوشرو» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به اعمال تحریم های غیر قانونی امریکا با ارسال نامه ای به دبیرکل این سازمان خواستار محکوم کردن تحریم های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران و مقابله با آنها شد.

«غلامعلی خوشرو» در نامه خود به «آنتونیو گوترش» تاکید کرد، جامعه بین المللی باید به این اقدام غیرقانونی و غیر انسانی آمریکا پاسخ محکمی بدهند و از حاکمیت قانون و چندجانبه گرایی حمایت کنند.

براساس بیانیه وزارت خزانه‌ داری آمریکا، ۵۰ بانک ایرانی ، شعبات داخلی و خارجی آنها، بیش از ۲۰۰ فرد، کشتی های فعال در بخش کشتیرانی و انرژی، شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) و 65 هواپیمای متعلق به آن در این فهرست قرار دارند.

تحریم های آمریکا مغایر قطعنامه شورای امنیت  سازمان ملل و برخلاف رای دیوان بین المللی دادگستری است . آمریکا نه تنها آشکارا در مقابل قطعنامه 2231 شورای امنیت ایستاده، بلکه بی شرمانه به دیگر دولت ها فشار وارد می کند تا آن قطعنامه را نقض کنند.

"علی خرم " استاد دانشگاه درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران از منظر حقوق بین‌الملل می گوید: "تحریم‌های دونالد ترامپ تحریم‌های غیرمجاز، غیرقانونی و ضد انسانی است.در دوره جورج بوش، او این کار را بر اساس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل انجام داده بود ولی  دونالد ترامپ می‌داند که چنین جایگاهی وجود ندارد و هیچ کس از او حمایت نمی‌کند و به همین دلیل نوع تحریم‌هایش به عنوان تحریم‌های یک جانبه و فرا قانونی تلقی می‌شود و هیچ مبنایی ندارد. "

پیش از اعمال این تحریم ها ؛"ادریس الجزائری" گزارشگر ویژه سازمان ملل ،اقدامات ضد ایرانی ترامپ را  ناعادلانه و زیانبار دانست و گفت ؛اعمال مجدد تحریم‌ها بر ضد ایران پس از خروج یکجانبه از برجام که شورای امنیت آن را با اجماع و با حمایت واشنگتن تصویب کرد، میزان غیرقانونی بودن این اقدامات (تحریم‌ها) را نشان می‌دهد.

بسیاری از کشورها در اعمال  تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران  با امریکا همراهی نمی کنند. صدور بیانیه اتحادیه اروپا مبنی بر تلاش برای حفاظت از کنشگران اقتصادی اروپا  و همچنین اظهارات "الکساندر نواک" وزیر انرژی روسیه در خصوص عزم  مسکو برای  گسترش تجارت نفت با ایران تنها یکسوی ماجراست.

 قلدرمآبی و زورگویی آمریکا و اقدامات خصمانه‌ آن مسئله ای جدی و فراتر از مسئله ای بین ایران و امریکاست . مسئله مهمتر بر سر قانون شکنی و زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی است که امریکا دردوره ترامپ این بدعهدی را به رکورد تازه ای رسانده است . رفتار امریکا جهان را صحنه جنگ اقتصادی تبدیل خواهد کرد. اکنون افکار عمومی متوجه  رویکرد غیرمشروع و غیرقانونی دولت آمریکا شده است. اما باید دید این واکنش ها چه زمان به عمل گرایی تبدیل خواهد شد.از سرگیری تحریم های ایران نشان داد که واشنگتن نمی‌تواند با سازوکار‌های بین المللی کار کند و این همان نکته مهمی است که در نامه نماینده دائم ایران در سازمان ملل  به دبیر کل سازمان ملل  بیان  شده است .

 

کلیدواژه