عقرب 15, 1397 11:18 Asia/Kabul
  • واکسن فلج اطفال
    واکسن فلج اطفال

مسئول اداره بهداشت و درمان ولایت هلمند افغانستان اعلام کرد، ششصد هزار کودک در این ولایت به علت ممانعت طالبان از واکسیناسیون فلج اطفال محروم هستند.

به گفته "عصمت الله همت"  از مجموع هشتصد هزار کودک واجد شرایط دریافت واکسن فلج اطفال، فقط دویست هزار کودک در هفت ماه اخیر واکسینه شده اند. این درحالی است که از آغاز سال جاری میلادی  نوزده مورد جدید بیماری فلج اطفال در سراسر افغانستان به ویژه ولایتهای اروزگان، هلمند و قندهار ثبت شده است.

ممانعت طالبان از اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال کودکان باعث شده است افغانستان  در کنار پاکستان و نیجریه سه کشوری باشند که کودکان در این کشورها همچنان از بیماری فلج اطفال رنج می برند.

طالبان اختلاف نظر در مورد شیوه اجرای این طرح را به عنوان بهانه ممانعت از واکسینه کردن کودکان مطرح می کند و این در حالی است که ماموران اداره بهداشت براساس ضوابط و روش های خود اقدام به اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال کودکان می کنند.

اما از دیدگاه طالبان انان می توانند عوامل نفوذی و یا جاسوس باشند که می کوشند وارد زندگی مردم شوند .ممانعت طالبان از اجرای این برنامه در ولایت هلمند هشداری به دولت افغانستان نیز است که نمی تواند حاکمیت خود را حتی برای اجرای طرحهای بهداشتی در مناطق مختلف اعمال نماید  .

پیشتر برخی خانواده ها نیز در افغانستان با واکسینه کردن فرزندانشان مخالف بودند اما با افزایش اگاهی مردم این شرایط تغییر کرده است و اکنون   مردم افغانستان خواهان همکاری ملی برای اجرای طرح مقابله با فلج اطفال هستند .

گلا خان ایوب کارشناس اداره بهداشت  افغانستان

"پیشتر برخی خانواده ها در مناطق مختلف افغانستان، تحت تاثیر تبلیغات نادرست در مورد واکسن فلج اطفال ، مانع اجرای ان می شدند اما با افزایش سطح آگاهی مردم از ان استقبال می کنند و به مساله ملی تبدیل شده است "

از دیدگاه نهادهای مدنی و بهداشتی در افغانستان ممانعت طالبان از واکسینه کردن کودکان پیامدهای بسیار زیانباری  برای نسل اینده افغانستان به دنبال خواهد داشت و بدون تردید آیندگان در این کشور طالبان را به خاطر ضربه زدن به سلامت جامعه نخواهند بخشید .کودکان امروز ،اینده سازان افغانستان هستند  و باید جوانانی سالم باشند تا بتوانند برای جامعه خود مفید واقع شوند .

از انجا که طرح واکسیناسیون فلج اطفال کودکان از سوی اداره بهداشت ولایت هلمند که نهادی دولتی است اجرا می شود مشکوک بودن طالبان  به رفتار و اهداف مجریان انها صرفا بهانه تراشی است  که جامعه افغانستان نیز انرا هرگز نمی پذیرد. 

نکته قابل توجه اینکه گروه طالبان در برخورد با واکسیناسیون کودکان متحد عمل نمی کند و به نظر می رسد سرکردگان محلی ان متناسب  با خواست و دیدگاههای خود عمل می کنند. زیرا سازمان ملل اخیرا از همکاری طالبان با گروههای بهداشت برای واکسینه کردن کودکان مناطق جنوب افغانستان خبر داد .

«توبی لنزر» از مسئولان بهداشت سازمان ملل در امور سلامت کودکان

"گروه طالبان در جنوب افغانستان در اجرای طرح واکسیناسیون همکاری کرده است. به همین دلیل پیشرفت‌های زیادی در راستای نابودی فلج اطفال در افغانستان صورت گرفته و امیدواری به ادامه همکاری این گروه برای ریشه کنی کامل فلج اطفال وجود دارد ".

در هر حال، رفتار طالبان در ممانعت از اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال کودکان با ادعای اخیر این گروه که خود را  گروهی ملی عنوان کرد  کاملا مغایرت دارد. اگر طالبان خود را در برابر آینده تحولات افغانستان مسئول می داند بدون تردید سلامت نسل آینده افغانستان نیز بخشی از آن است و طالبان نمی تواند با تصمیمات بی منطق و خلاف نظر عمومی و پزشکی مانع از اجرای  طرحی شود که اکنون در دنیا برای جلوگیری از فلج اطفال به مساله مهم و سرنوشت ساز تبدیل شده است.

کلیدواژه