امریکایی ها نمی خواهند جنگ در افغانستان پایان پیدا کند
(last modified 1397-08-15T11:39:15+00:00 )
عقرب 15, 1397 16:09 Asia/Kabul

امریکایی ها نمی خواهند جنگ در افغانستان پایان پیدا کند و در نظر دارند این جنگ را به خاطر منافع خود بصورت کنترل شده حفظ کنند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: امریکایی ها نمی خواهند جنگ در افغانستان پایان پیدا کند و در نظر دارند این جنگ را به خاطر منافع خود بصورت کنترل شده حفظ کنند.  

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر دبیر کل ناتو به افغانستان اظهار داشت: افغانستان در وضعیت نابسامانی قرار دارد و ناتو هم درگیر مسایل این کشور است، بخشی از نیروهای ناتو مشغول طولانی ترین جنگ خود در افغانستان هستند و سفرهای مقامات این سازمان به این کشور هم در راستای بررسی و ارزیابی وضعیت امنیتی در این کشور صورت می گیرد.

وی افزود: ناتو در جنگ افغانستان نقش عمده ای داشته اما اینکه در صلح این کشور هم نقش اساسی را بازی خواهد کرد یا خیر با گذشت زمان مشخص می شود، ناتو در افغانستان طولانی ترین جنگ را در خارج از جغرافیای خود تجربه کرده و هنوز مشخص نیست که این جنگ تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکایی ها که خود بخشی از ناتو هستند در واقع نخواسته اند که جنگ در افغانستان پایان پیدا کند، زمانی که امریکا با متحدین خود وارد افغانستان شد در مدت یک ماه توانستند طالبان را از بین ببرند و برای مدتی افغانستان به امنیت نسبی دست پیدا کرد، اما با فروکش کردن احساسات و هیجانات تصمیم گیرندگان ناتو و امریکایی جنگ ها در این کشور افزایش پیدا کرد.

فصیحی تصریح کرد: به نظر می رسد که آن ها نخواسته اند این جنگ خاتمه پیدا کند بلکه جنگی کنترل شده و در اختیار خود می خواهند، مناطقی را که خودشان بخواهند امن و از دسترس طالبان و دیگر مخالفان مسلح دور نگه می دارند و در مناطقی که می خواهند آن ها حضور داشته باشند زمینه حضورشان را فراهم می کنند، بصورت کلی امریکایی ها منافع درازمدتی را در این جغرافیا دنبال می کنند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به تلاش های روسیه برای برگزاری نشست های صلح در مورد افغانستان گفت: امریکایی ها نمی خواهند صلح در این کشور آن هم از طریق روسیه به میان بیاید زیرا در این صورت اعتبار بین المللی خود را خدشه دار می بینند به همین خاطر هم تاکنون از شرکت مقامات افغان در نشست مسکو جلوگیری کرده اند.

وی اضافه کرد: دولت افغانستان از ابتدا خواهان برگزاری مذاکرات صلح با طالبان بود اما طالبان حاضر به مذاکره نبودند، اکنون که طالبان حاضر به مذاکره هستند، اگر امریکایی ها واقعاً به دنبال صلح در افغانستان می باشند، چه فرقی می کند که نشست ها در این زمینه در کدام کشور برگزار شود.

 

کلیدواژه