اعلام آمادگی طالبان برای شرکت نشست صلح مسکو
(last modified 1397-08-16T14:37:10+00:00 )
عقرب 16, 1397 19:07 Asia/Kabul
  •  اعلام آمادگی طالبان برای شرکت نشست صلح مسکو

طالبان برای شرکت در نشست مسکو در خصوص صلح در افغانستان اعلام آمادگی کرد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد: نمایندگان این گروه با شرکت در نشست مسکو برای صلح افغانستان دیدگاه خود را برای پایان جنگ و تامین امنیت در این کشور اعلام می کنند.

طالبان پیشتر شرکت در مذاکرات صلح افغانستان را درگرو خروج نظامیان خارجی از این کشور دانسته بود. 

در حالی گروه طالبان برای حضور در این نشست اعلام  آمادگی کرد که وزارت امور خارجه افغانستان تاکید کرد نمایندگان این کشور درنشست  صلح مسکو شرکت نمی کنند.

"صبغت الله احمدی " سخنگوی وزارت امورخارجه افغانستان اعلام کرد فقط  شماری از اعضای شورای عالی صلح در  نشست صلح مسکو شرکت خواهند کرد.

 وزارت امور خارجه روسیه  به تازگی از برگزاری نشست صلح مسکو با حضور نمایندگان دولت افغانستان ، گروه طالبان و نمایندگانی از کشورهای  پاکستان، ایران، هند، چین، آمریکا خبر داده بود.

اعلام آمادگی دفتر سیاسی گروه طالبان درقطربرای شرکت درنشست مسکوبرای صلح درافغانستان،درشرایطی که دولت کابل در این اجلاس حضور نخواهد یافت،می تواند بر نتایج آن تاثیر منفی گسترده ای داشته باشد.بخصوصکه دولت افغانستان درباره بی نتیجه بودن نشست مسکو در اثرعدم حضور نمایندگان این کشور در این اجلاس،هشدار داده است.

دولت افغانستان برغم اصرار دولت روسیه، با حضور نمایندگان طالبان درنشست مسکو مخالف است وبه همین دلیل دراین اجلاس نمایندگان دولت شرکت نمی کنند.

البته با وجود موضع رسمی دولت افغانستان درباره عدم حضور در نشست مسکو،اما هیاتی از شورای عالی صلح این کشور در این اجلاس شرکت خواهد کرد که همین مسئله موجب اختلاف در بین مقامات کابل شده است.        

ازنظردولت افغانستان،گفتگوهای صلح این کشور باید دوجانبه و بین الافغانی باشد وبرنامه دولت روسیه برای حضور طالبان در نشست مسکو ،نوعی به رسمیت شناختن این گروه است که این مسئله در تضاد با قانون اساسی افغانستان قرار دارد.

«محمد عبده »نماینده ولایت بلخ در پارلمان افغانستان گفته است،طالبان یک گروه تروریستی است. آن‌ها برای بیرون رفتن از انزوای خود تلاش می‌کنند  با کشورهای مختلف دیدار و مذاکره کنند. طالبان می‌خواهد به جهان نشان دهد که تروریست نیستند و اعمال شان تروریستی نیست.

دلیل دیگری که موجب شده دولت افغانستان در نشست مسکو حضور پیدا نکند،کمرنگ شدن نقش این کشور در مدیریت گفتگوهای صلح با طالبان به میزبانی روسیه است.

این موضع دولت افغانستان موجب شده تا حضور نمایندگان دولت هند در نشست مسکو هم در هاله ای از ابهام باشد.

طبق اعلام برخی رسانه ها در هند،دولت این کشور در حمایت از موضع دولت کابل در نشست مسکو حضور نخواهد یافت.

البته تصمیم دولت افغانستان برای عدم مشارکت در نشست مسکو با برخی مخالفت ها در این کشور  نیزروبرو شده است.

«اکرم عظیمی» کارشناس سیاسی در افغانستان گفته است،بهتر است دولت افغانستان در نشست مسکو شرکت کند زیرا این نشست به منظور دست یافتن به راه حل منطقه‌ای برای جنگ افغانستان برگزار می‌شود.

تصمیم برای عدم مشارکت دولت افغانستان درنشست مسکو موافقانی دارد که که از این موضع حمایت می کنند.ازنظرطیف موافقان درشرایطی که گروه طالبان همچنان به کشتارمردم در افغانستان ادامه می دهد،نشستن درکنار نمایندگان طالبان در نشست مسکو،نادیده گرفتن خون انسان های بیگناهی است که بر اثر خشونت این گروه روزانه دراین کشورجان می بازند.

کلیدواژه