عقرب 17, 1397 15:43 Asia/Kabul
  •  قتل روزنامه نگاری دیگر، «جوخه ببرها» همچنان فعال در عربستان

در حالی که تبعات قتل جمال خاشُقچی هنوز ادامه دارد، روزنامه نگاری دیگر زیر شکنجه آل سعود کشته شده است.

«ترکی بن عبدالعزیز الجاسر»، روزنامه نگار منتقد و مخالف آل سعود در اثر شدت شکنجه در زندان عربستان جان باخته است. به نوشته پایگاه اینترنتی «معتقلی الرای» که اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در عربستان و زندانیان سیاسی را منتشر می کند، مقام های عربستان مدعی شدند که «ترکی بن عبدالعزیز الجاسر» مدیریت حساب توئیتری را بر عهده داشته است که گزارش های مربوط به نقض حقوق بشر را در عربستان منتشر می کند.

این جنایت چند بُعد قابل بررسی دارد.

اول اینکه، جنایت های حکومت عربستان سعودی تمامی ندارد، جنایت هایی که از سال 2015 پس از پادشاه شدن سلمان بن عبدالعزیز و قدرت گیری محمد بن سلمان روند صعودی شدیدی گرفته است. نقطه آغاز این جنایت، صدور دستور حمله به یمن، فقیرترین کشور عربی خاورمیانه بود که با گذشت 44 ماه و کشته و زخمی شدن حدود 50 هزار نفر و ایجاد وخیم ترین بحران انسانی دهه های اخیر در یمن همچنان ادامه دارد. اگرچه جنایت هایی نظیر کشتار حجاج در صحرای مِنا و اعدام شیخ نمر باقر النمر نیز در زمان ملک سلمان و پسرش، محمد، رخ داد، اما این جنایت علیه خاشُقچی، روزنامه نگار سعودی ساکن آمریکا بود که صدای جهانیان را از جنایت های آل سعود بلند کرده است. قتل فجیع جمال خاشُقجی روز دوم اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه رخ داد. فشارهای جهانی به حدی زیاد است که حتی تئوری «عناصر خودسر» دونالد ترامپ نیز نتوانسته است عربستان را از این جنایت تبرئه کند. در حالی که جنایت علیه خاشُقچی در خاک ترکیه رخ داد، این بار آل سعود جنایت علیه «ترکی بن عبدالعزیز الجاسر» را در خاک عربستان سعودی مرتکب شده است.

دوم اینکه، جنس یکسان جنایت علیه خاشُقچی و الجاسر گویای این است که مقام های کنونی عربستان سعودی هیچ مخالف و منتقدی را نه تنها تحمل نمی کنند بلکه به اشکال مختلف آنها را به قتل می رسانند، یکی را با 15 نیروی امنیتی خفه و مُثله می کنند و یکی دیگر را به حدی شکنجه می کنند که زیر شکنجه به قتل می رسد. باید منتظر ماند و دید که منتقدان و مخالفان دیگر به چه شکلی کشته می شوند؟

سوم اینکه، قتل خاشُقچی و الجاسر پیامی برای دیگر منتقدان و مخالفان آل سعود است، مبنی بر اینکه تداوم مخالفت آنها با ماهیت و چگونگی قدرت در عربستان و به خصوص انتقاد از محمد بن سلمان، بهایی در حد «جان» برای آنها دارد. پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی» در اکتبر گذشته به نقل از یکی از مقام های امنیتی عربستان نوشت: «محمد بن سلمان «جوخه اعدام» را تشکیل داده که ماموریت آن ترور مخالفان سعودی در داخل و خارج از عربستان است. 50 نفر از ماهرترین جاسوس های اطلاعاتی و نظامی عربستان عضو این جوخه اعدام هستند.»

نکته پایانی اینکه، ولیعهدی که با انجام برخی اصلاحات سمبلیک و دستوری از جانب آمریکا سعی داشت، خود را متفاوت از دیگر حکام عربستان نشان دهد، اکنون به واسطه قتل های خشن و کم سابقه متفاوت شده است، به گونه ای که حتی تردید جدی ای در میان حامیان وی در کشورهای غربی به خصوص آمریکا برای رسیدن وی به کرسی پادشاهی عربستان ایجاد شده است و زمزمه هایی نیز در خصوص معرفی ولیعهدی جدید در عربستان به گوش می رسد.

کلیدواژه