روسیه به دنبال تثبیت موقعیت خود در منطقه و نشان دادن نقش خود در قضایای افغانستان است
(last modified 1397-08-19T10:54:16+00:00 )
عقرب 19, 1397 15:24 Asia/Kabul

روسیه به دنبال تثبیت موقعیت خود در منطقه و نشان دادن نقش خود در قضایای منطقه و از جمله قضایای مربوط به صلح افغانستان است

کارشناس سیاسی افغان گفت: روسیه به دنبال تثبیت موقعیت خود در منطقه و نشان دادن نقش خود در قضایای منطقه و از جمله قضایای مربوط به صلح افغانستان است.

دکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: روسیه گذشته از اینکه در رقابت شدید با امریکایی ها در خاورمیانه و منطقه قرار دارد، به دنبال استفاده جویی های خود نیز می باشد و برای اینکه ثابت کند در این مسایل نقش دارد و می تواند در رابطه با روند صلح در افغانستان کمک کند، اقدام به راه اندازی نشست های صلح در رابطه با افغانستان می کند.

وی افزود: شورای عالی صلح افغانستان از سال ها قبل به منظور انجام تلاش ها برای مذاکرات صلح و برقراری صلح و آشتی با مخالفان مسلح در افغانستان ایجاد شده و در کنار آن، کشورهای همسایه و منطقه هم در این زمینه تلاش کرده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی برخی از این کشورها کنفرانس های متعددی را در این زمینه دایر کرده اند تا صلح و ثبات را به افغانستان برگردانند و یا حداقل مخالفین مسلح را پای میز مذاکره بکشانند اما تاکنون اثر مثبتی در این رابطه مشاهده نشده است. برخی از کشورها و حامیان چنین کنفرانس هایی هم به دنبال آن هستند که از وضعیت افغانستان و برنامه های صلح برای این کشور استفاده ابزاری کنند و به نوعی در قضایای افغانستان حضور داشته باشند.

مظفری تصریح کرد: روسیه با نشست مسکو در رابطه با صلح افغانستان با حضور نمایندگان تعدادی از کشورهای منطقه، نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان و نمایندگان طالبان برگزار شده می خواهد نگرانی خود را از گسترش دهشت افکنی و جنگ افغانستان ابراز کند و اعلام کند که به عنوان یک کشور نزدیک باید در صلح افغانستان نقش خود را ایفا کند.

وی عنوان کرد که به نظر می رسد دولت افغانستان اراده حرکت های مستقل در این زمینه را ندارد، چنانکه نماینده وزارت خارجه افغانستان در نشست مسکو شرکت نکرده و تنها نمایندگان شورای عالی صلح در این نشست شرکت کرده اند و امریکا هم به خاطر رقابت هایی که با روسیه دارد می خواست این نشست را کمرنگ جلوه دهد.

مظفری یادآور شد حضور تعدادی از نمایندگان طالبان که قبلاً زندانی گوانتانامو بودند در این نشست هم احتمالاً با اشاره امریکایی ها بوده زیرا امریکا در حال حاضر در تلاش است تا اگر بتواند به شکلی صلح را در افغانستان برقرار کند، زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان هم در این رابطه تلاش می کند و اگر این تلاش ها و تغییر سیاست امریکا نمی بود، طالبان این دو نماینده را هم به نشست مسکو نمی فرستادند.

وی اضافه کرد: به صورت کلی حضور نمایندگان طالبان در نشست های صلح در درازمدت می تواند در این زمینه تاثیرات خود را داشته باشد.

 

کلیدواژه