در سایه مخالفتها ؛باز هم اشرف غنی از احداث دانشگاه عربستانی حمایت کرد
(last modified 1397-08-24T08:07:30+00:00 )
عقرب 24, 1397 12:37 Asia/Kabul
  • در سایه مخالفتها ؛باز هم اشرف غنی از احداث دانشگاه عربستانی حمایت کرد

رئیس جمهوری افغانستان بار دیگر بدون توجه به درخواست های عمومی و مخالفتها ،بر لزوم احداث دانشگاه موسوم به اسلامی از سوی عربستان در ولایت ننگرهار تاکید کرد.

«محمد اشرف غنی» در دیدار با مردم ولایت ننگرهار گفت: تغییر محل  اجرای پروژه دانشگاه اسلامی با بودجه عربستان از ولایت ننگرهار به کابل حقیقت ندارد و این دانشگاه در ننگرهار ساخته خواهد شد. این در حالی است که بسیاری از محافل سیاسی و مذهبی در افغانستان براین اعتقادند که حکام آل سعود برای توسعه نفوذ خود بخصوص ترویج وهابیت درصددند به اصطلاح دانشگاه اسلامی با بودجه  500 میلیون دلاری در ولایت ننگرهار احداث نماید. موقعیت جغرافیایی این ولایت هم مرز با پاکستان است و اخیرا به پایگاه گروههای تروریستی و افراط گرا نیز تبدیل شده است. بررسی سیاستهای رژیم آل سعود نشان می دهد که در سالهای اخیر سرمایه گذاری هنگفتی را برای گسترش وهابیت در مناطق مختلف جهان انجام داده  که ماحصل آن ترویج خشونت گرایی و تروریسم بوده است. نمونه سرمایه گذاری عربستان در موضوع آموزش، پاکستان است که بالغ بر بیست هزار مدرسه دینی در این کشور را حمایت می کند که ماحصل ان گسترش خشونت و افراط گرایی در پاکستان است. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تحلیلی در مورد پیامدهای تاسیس دانشگاه عربستان در افغانستان نوشت، "تدریس در این دانشگاه به زبان عربی خواهد بود؛ این در حالی است که تاکنون تدریس در دانشگاه‌ها و حتی مدارس دینی افغانستان عمدتاً به زبان‌های ملی صورت می‌گرفته است. منابع درسی نیز به زبان‌های ملی یا زبان‌هایی که بیشترین سخنوران را دارد، ترجمه و عرضه می‌شد بنابراین عربستان اهداف بلند مدتی را برای افغانستان در نظر گرفته که خطرناک است ". 

عربستان در حالی می کوشد موقعیت و نفوذ خود را در افغانستان توسعه دهد که تلاشهایش در سالهای اخیر در این زمینه ناکام بوده است. افغانستان اگرچه در سالهای اخیر درگیر جنگ  داخلی بوده اما مردم این کشور هیچ گاه به سمت فرقه گرایی حرکت نکردند و پیروان مذاهب مختلف همواره در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی را داشته اند. به همین دلایل آموزه های وهابیت هیچ طرفدار و خریداری در افغانستان ندارد. به همین  دلیل حکام آل سعود درصددند تحت پوشش ایجاد دانشگاه به اصطلاح اسلامی اهداف و نیات خود را در افغانستان اجرا نمایند.

درهرحال، آنچه بیشتر مردم افغانستان و محافل سیاسی و مذهبی در این کشور را نگران می کند سرمایه های هنگفتی است که عربستان درصدد است تحت پوشش دانشگاه در افغانستان هزینه کند و تدریس در این دانشگاهها نیز برعهده مدرسینی خواهد بود که عربستان به افغانستان منتقل خواهند شد و این می تواند برای آینده تحولات  امنیتی و اجتماعی و حتی مذهبی افغانستان خطر ناک باشد. به همین دلیل پیشتر علمای افغانستان در مورد پیامدهای تاسیس دانشگاه عربستان در آن کشور هشدار داده اند. 

کلیدواژه