عقرب 26, 1397 17:07 Asia/Kabul

ازدواج های فامیلی، عدم واکسن مادران در دوران حاملگی و مصرف خودسرانه دارو از مهم ترین علت افزایش بیماری قلبی در کودکان است.

استاد یار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فوق تخصص نوزادان در گفت و گو با برنامه «انعکاس» رادیو دری در مورد علت های افزایش بیماری های قلبی کودکان در افغانستان گفت: در تمام دنیا یک درصد کودکان به بیماری قلبی دچار می شوند و این بیماری اکثریت ارثی است و با توجه به ازدواج های فامیلی که در افغانستان بسیار رایج است درصد افزایش کودکان به بیماری قلبی را بالا می برد.

 احمد شاه فرهت، عدم واکسن مادران در دوران حاملگی را یکی دیگر از علت های بیماری های قلبی در کودکان ذکر کرد و خاطر نشان ساخت: وزارت بهداشت افغانستان باید در این مورد به خانواده ها و مادران اطلاع رسانی کند و جامعه را نسبت به خطرات بیماری های کودکان آگاه کند.

استاد یار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مصرف دارو بدون مشورت با پزشک در دوران حاملگی را یکی دیگر از خطرات افزایش بیماری های قلبی در کودکان بر شمرد و افزود: دادن دارو توسط داروخانه ها به مادران و بدون مجوز پزشک کار اشتباهی است.

این پزشک افغانستانی همچنین در مورد افزایش مرگ و میر مادران افغانستانی در هنگام زایمان گفت: در افغانستان متاسفانه تا هنوز افکار سنتی در برخی از ولایات رایج است و زنان برای وضع حمل از رفتن به مراکز درمانی خودداری می کنند.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت افغانستان باید به خانواده ها مراقبت قبل از تولد را آموزش دهد و در این راستا اگر برنامه ریزی شود با هزنیه بسیاری کمی می توان با مراقبت قبل از تولد میزان مرگ و میر کودکان را کاهش داد.