ایران در کنار عراق ؛ تاکید رهبر معظم انقلاب بر گسترش مناسبات ایران و عراق
(last modified 1397-08-27T06:32:25+00:00 )
عقرب 27, 1397 11:02 Asia/Kabul

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز شنبه در دیدار «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق و هیأت همراه تأکید کردند: "عراقِ عزیز، قوی، مستقل و پیشرفته برای ایران بسیار مفید است و ما در کنار برادران عراقی خود خواهیم بود."

رهبر معظم انقلاب  همچنین ،راه غلبه بر مشکلات و مقابله با توطئه های بدخواهان را حفظ اتحاد ملی در عراق دانستند و خاطر نشان کردند : برخی دولتها در منطقه و در خارج از منطقه به شدت نسبت به اسلام، شیعه و سنی و عراق، بغض و کینه دارند و در امور داخلی عراق دخالت می کنند که باید در برابر آنها با قدرت ایستاد و درخصوص ایستادگی در برابر دشمن وقیح و صریح، به هیچ وجه ملاحظه نکرد.

سخنان رهبر معظم انقلاب از این دید گاه پیام روشنی دارد و این ضرورت را خاطر نشان می سازد  که کشورهای منطقه باید در مقابل تهدید های مشترک  همکاری و همگرایی نزدیک تری داشته باشند و با همکاری یکدیگر در منطقه، برای ثبات و امنیت کل منطقه تلاش کنند.

تجربه شکست داعش نشان داد ایران و عراق  در کنار هم در برابر توطئه هایی که علیه این دو کشور و منطقه  طراحی می شود،می توانند مسیر تحولات را تغییر دهند . در روند تحولات عراق ؛ فداکاری بی وقفه مردم، مدیریت مسئولان و نظرات حکیمانه مرجعیت در عراق نقش مهمی  در حل و فصل مشکلات این کشورو گذر از بحران داشته است.با تاکید بر همین نکته است که رهبر معظم انقلاب  ضرورت حفظ و تقویت ارتباط با مرجعیت را بسیار مهم خواندند و گفتند: ارتباط با مرجعیت، در مراحل و مقاطع مختلف، کارساز و گره گشا خواهد بود.

سخنان  برهم صالح، در دیدار با رهبر انقلاب نیز موید همین دید گاه است که گفت : ما حکمت و عقلانیت و تدبیرِ مرجعیت را یک نعمت بزرگ برای ثبات و آرامش و پیشرفت عراق می دانیم.

اکنون زمان  توسعه همکاری‌های همه جانبه میان کشورهای منطقه است و اهمیت این موضوع  کمتر از همکاری های گذشته نیست . 

«نصرت الله تاجیک»  تحلیلگر مسایل  بین الملل می گوید  : "از منظر سیاسی و اجتماعی همسایگان جایگاه ویژه ای برای کشورها دارند و تاثیر متقابل راهبردی در میان همسایگان بسیار زیاد است .همچنین کشورها از نظر امنیتی نیز همسایگان خود را در حلقه اول قرار می دهند و به همین دلیل  عراق جایگاه بخصوصی در سیاست خارجی ایران دارد."

بی شک ارتباطات ریشه دار و عمیق و تاریخی دو ملت ایران و عراق پشتوانه ای کم نظیر و ارزشمند است که نمونه بارز آن، پیاده روی بزرگ اربعین است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به حضور بیش از دو میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین امسال خاطرنشان کردند: دلهای همه زائران ایرانی بعد از بازگشت، مملو از تشکر از میهمان‌نوازی مردم عراق بود و این نشانگر بزرگواری حداکثریِ عراقی‌ها در میزبانی از زائران ایرانی است.

 با تکیه بر چنین پیوندهایی است که  جمهوری اسلامی ایران با همه توان و قدرت آمادگی دارد تا در کنار دولت و ملت این کشور باشد.سخن رهبر معظم انقلاب نیز تاکید برهمین نکته است  که گفتند : مسئولان جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری‌ با عراق بسیار مصمم و محکم هستند و من هم به این موضوع عمیقاً معتقدم و ما در کنار برادران عراقی خود خواهیم بود.