عقرب 28, 1397 13:29 Asia/Kabul
  • اسلام وحدت آفرین؛ ضرورت امروز جهان اسلام

اهمیت و جایگاه وحدت میان مسلمانان نسبت به هر مذهبی دیگر

 در ایام هفته وحدت به مناسبت میلاد حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم قرار داریم. اهل سنت بر اساس برخی مستندات 12 ربیع الاول را میلاد پیامبر خدا و اهل تشیع نیز بر اساس برخی روایات و مستندات 17 ربیع الاول را میلاد حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم می دانند. فاصله این دو اختلاف در مورد زمان تولد حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم از سوی امام خمینی(ره) هفته وحدت نامگذاری شد. این نامگذاری به خاطر اهمیت وحدت میان مسلمین از هر مذهبی است. شاید بتوان گفت با توجه به وضعیتی که مسلمین در جهان دارند و هجمه ای که به اسلام در اشکال مختلف به کشورهای اسلامی و مسلمین در اقصی نقاط جهان می شود موضوعی به اهمیت وحدت میان ملسمین برای مبارزه با تمام فتنه ها علیه اسلام و مسلمانان در جهان وجود ندارد. هر آسیبی که به مسلمانان در چند دهه گذشته وارد شده است از ناحیه تفرقه و اختلاف میان مسلمانان بوده است. این شعار انگلیسی تفرقه بیانداز و حکومت کن، یکی از استراتژیهای اصلی دشمنان اسلام و مسلمین بوده و هست. نگاهى به نوع نگرشها و اقدامات سخت و نرم دشمنان اسلام نشان می دهد هیچ موضوعى در دنیا و جهان رسانه و تبلیغات و حتى سیاست و قدرت، بیشتر از اتحاد و انسجام جهان اسلام مورد تهاجم نبوده و نیست. عملیات و توطئه‌ مشغول‌سازى جهان اسلام و تشدید جنگهاى نیابتى و فرقه‌اى و قومى و مذهبى به همراه حرکت مرموز اسلام‌هراسى و شیعه‌هراسى و در نهایت ایران‌هراسى، اقدام پیچیده و خطرناکى بوده و هست که هدفهاى مرموزى را دنبال مى‌نماید. هم‌اکنون مسلمانان در بسیارى از نقاط جهان دچار چالشها و درد و رنج‌هاى طاقت‌فرسایى می باشند که یمن، بحرین، نیجریه، میانمار، کشمیر، افغانستان، عراق، سوریه و فلسطین تنها بخشهایى از وضعیت اسفبار مسلمین در این کشورها است. اگر وحدت و همدلی میان مسلیمن وجود داشت شاهد این وضعیت اسفبار در برخی از کشورهای اسلامی نبودیم. مسلمانان نیازمند به توجه به کتاب آسمانی قرآن کریم و سنت پیامبردر توصیه به وحدت است. 

    ظهور و گسترش تفکرات تکفیری و تروریستی مثل داعش در کشورهای اسلامی در سالهای اخیر توطئه دشمنان اسلام در ایجاد تفرقه میان مسلمین و تخریب چهره عدالتخواه و انسان ساز اسلام است. اگر میان مسلمین وحدت و همدلی وجود داشت به طور یقین فرصتی برای دشمان اسلام در تقویت و گسترش تفکرات تکفیری وتروریستی وجود نداشت. در قرآن کریم آیات زیادی را می توان یافت که در آن ها به مسئله وحدت اشاره شده است. محور وحدت در دیدگاه قرآنی «توحید» و در مرتبه ی دیگر دین اسلام است. قرآن کریم پیامبر را به سوی اهل کتاب می فرستد و از آنان برای پیوستن به شعار توحید و جدایی از غیر او دعوت می کند: «ای پیامبر! به اهل کتاب بگو، بیایید بر اساس کلمه ای که بین ما و شما مشترک است، غیر از خدا را نپرستیم و یکدیگر را در برابر خداوند بعنوان رب و پروردگار نگیریم . خداوند در آیه 103 سوره ال عمران قرآن مجید  (وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ)  ملت اسلامى را به سوى یگانه عامل وحدت، «تمسک به حبل اللّه» دعوت مى کند، و از هر گونه تفرقه برحذر مى دارد. امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در سخنى مساله رهبرى اسلامى را چنین ترسیم کرده و در خطبه 146 نهج البلاغه می فرماید: «و مکان القیم بالامر مکان النظام من الخرز یجمعه و یضمه: فان انقطع النظام تفرق الخرز و ذهب؛ جایگاه زمامدار در حکومت، جایگاه رشته است که مهره ها را جمع می کند و به هم می پیوندد، و اگر رشته بگسلد، مهره ها پراکنده شده هر یک به جایی می رود». وحدت مسلمانان، توان آنان را در برابر دشمنان، صدها و هزارها برابر میکند، درست مانند سدهاى بزرگى که در نقاط مختلف جهان ساخته شده و مبدأ بزرگ‏ترین نیروهاى صنعتى است و سرزمین‏هاى وسیعى را زیر پوشش روشنایى و آبیارى قرار داده است. این قدرت عظیم چیزى جز نتیجه به هم پیوستن دانه‏ هاى ناچیز باران نیست. بنابراین اتحاد و انسجام دانه‏ هاى باران باعث ایجاد سدهاى عظیم با آن همه تواناییها شده است. وقتى که از دانه‏ هاى باران در پرتو وحدت و به هم پیوستگى چنان آثار اعجازآمیز بروز کند، قطعا اتحاد و انسجام مسلمانان آثار و برکات اعجاز آمیز بیش‏ترى در پیشرفت اهداف عالى انسانى و جلوگیرى از مقاصد غیر انسانى استعمار خواهد داشت و موجب سربلندى و عزت و اقتدار بی نظیر خواهد شد.

  بزرگترین منادی وحدت درعصر حاضر، امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی بودند. امام خمینی (ره) وحدت را عامل قدرت و تفرقه را موجب سستی پایه دیانت تلقی کرده و وحدت جهان اسلام را  آرمانی بزرگ می دانستد. امام خمینی (ره) راهکارهای موثری را برای تحقق همگرایی و همدلی امت اسلامی ارائه می دهند و خود نیز پای در میدان می نهد و به بسیاری از آن راهکارها جامه عمل می پوشاند. ایشان یکی از راهکارهای اساسی وحدت اسلامی را ایجاد حکومت اسلامی می دانست. رهبر کبیر انقلاب اسلامی یک روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج مسایل متعدد و پیچیده آن روزها به این امر اساسی چنین اشاره دارند: «ما با مسلمین اهل تسنن یکى هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که میخواهند بین مسلمانان اختلاف بیاندازند. قضیه شیعه و سنی اصلا در کار نیست، ما همه با هم برادریم.» ایشان چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در پیامی به اهالی کردستان در غرب ایران که شمار زیادی از آنها اهل سنت هستند چنین می فرمایند:«عوامل اجانب که منافع خود و اربابانشان را در خطر مى‏ بینند، براى تحریک برادران اهل سنت و دامن‏ زدن به برادرکشى قضیه شیعه و سنى را طرح نموده و مى ‏خواهند با شیطنت بین برادران اختلاف ایجاد کنند. در جمهورى اسلامى همه برادران سنى و شیعه در کنار هم و با هم برادر و در حقوق مساوى هستند. هر کس خلاف این را تبلیغ کرد، دشمن اسلام و ایران است و برادران کُرد باید این تبلیغات غیر اسلامى را در نطفه خفه کنند.»

 حضرت آیت الله خامنه ای نیز که پس از امام خمینی رهبری انقلاب اسلامی را بر عهده گرفتند همواره بر وحدت امت اسلام تأکید دارند و سیاست های کلی نظام اسلامی ایران را بر همین مبنا تعیین کرده اند. ایشان در یکی از سخنرانی های خود با اشاره به سوء استفاده های دشمنان اسلام از تفرقه میان امت اسلام، می گویند: «یک میلیارد انسان در دنیا هستند که درباره خدا و پیامبر و نماز و حج و کعبه و قرآن و بسیاری از احکام دینی، با هم یک عقیده دارند؛ و در چند مورد، اختلاف هم دارند. اگر اینها بیایند همان چند اختلاف را بگیرند، با هم بجنگند، تا آن کسی که با اصل خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و دین و همه چیز مخالف است، کار خودش را انجام بدهد.» انسجام امت اسلامی در دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای، به معنای فهم درد مشترک، دشمنی های مشترک و ظرفیتهای مشترک می باشد که در این یک نوایی و همدلی است که وحدت، عینیت می یابد. رهبر جمهوری اسلامی ایران به موضوع وحدت چنان اهمیتی می دهند که آن را به عنوان مسئله ای استراتژیک و نه تاکتیکی معرفی نموده و همواره علما، روشنفکران، برجستگان سیاسی و آحاد امت اسلامی را به وحدت ذیل دستورات و آموزه های قرآن کریم و ارادت و محبت به پیامبر اسلام دعوت کرده اند. وحدت در نگاه  رهبری ایران به معنای نبودن تفرقه، درگیری و کشمکش است. آیت الله خامنه ای معتقدند: «همین که پیروان این دو مذهب با هم برادر باشند و احساس برادری کنند؛ نه این که شیعه، سنی و سنی، شیعه بشود. نه، مراد از وحدت این نیست؛ بلکه وحدت به معنای احساس برادری است.» دنیای اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری، نیازمند وحدت است. تفرقه و تکفیر بلای جان مسلمانانی شده که همه به سوی یک قبله نماز می خوانند و یک کتاب آسمانی دارند. خدای واحدی را می پرستند و دل به محبت پیامبر خاتم بسته اند. دشمنان اسلام بیش از هر زمان دیگری بر طبل تفرقه میان مسلمین می کوبند و رویای تسلط بر ممالک اسلامی را در سر می پرورانند. در چنین زمانی خداوند متعال بندگان مومن خود را به وحدت فراخوانده است. لبیک به این فراخوان الهی راه سعادت و عزت را بر مسلمین خواهد گشود.

 

کلیدواژه