شکایت ایران از آمریکا در عالیترین مرجع دریایی جهان
کنوانسیون سازمان بینالمللی دریانوردی اعمال هر گونه تبعیض ضد فعالیت های حمل و نقل دریایی بازرگانی را مردود دانست و از 171 کشور عضو این سازمان بین المللی خواست در عمل به آن کوشا باشند.
جمهوری اسلامی ایران سند شکایت ازآمریکا به علت نقض کنوانسیون سازمان بین المللی دریانوردی و تلاش برای ایجاد محدودیت های منجر به تهدید ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی را چهارشنبه گذشته ،به شورای سازمان بین المللی دریانوردی ارائه کرده بود.سازمان بین المللی دریانوردی عالیترین مرجع دریایی جهان و از جمله نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد است.
شورای سازمان بین المللی دریانوردی در لندن بدنبال بررسی سند تهران علیه تحریمهای واشنگتن، قاطعانه از آمریکا و دیگر کشورهای عضو خواسته است که از اتخاذ هر گونه اقدامی که امنیت وایمنی دریانوردی بین المللی وآزادی کشتیرانی را به خطر می اندازد، خودداری کنند.
«محمد راستاد» مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران روز جمعه در پایان صدوبیست و یکمین نشست اعضای شورای سازمان بین المللی دریانوردی در لندن، ابراز امیدواری کرد، با توجه به نقش و جایگاه سازمان بین المللی دریانوردی در حوزه کشتیرانی شاهد آثار این اقدام در توسعه فعالیت های دریایی ایران باشیم.
سعید ایزدیان کارشناس مسایل حقوق دریا ها ؛درباره میزان اثرگذاری شکایت ایران از آمریکا می گوید :
"ایران از نظر دریایی جایگاهی غیرقابل کتمان در منطقه دارد با توجه به این که این سازمان تمامی قواعد و مقررات بینالمللی در عرصه دریایی را وضع میکند، میتوان انتظار داشت که با حمایت احتمالی از ایران دولت آمریکا در این عرصه نیز مجبور به دفاع انفرادی از خود شود، اما از سوی دیگر مشکل ما در تحریمها مربوط به شرکتهای بیمه و ردهبندی میشود که باید برای آنها چارهای اندیشید."
نماینده آمریکا در امور ایران، در هفتههای اخیر، بارها از کشورهای جهان خواسته است اجازه ندهند کشتیهای ایرانی در بنادرشان پهلو بگیرند.
برایان هوک گفته است: ما اجازه نمیدهیم که کشتیهای ایرانی بیمه شوند و در صورتی که کشتیهای ایرانی سبب حوادث دریایی شوند، کشورها نخواهند توانست خسارتهای خود را از شرکتهای بیمه دریافت کنند.
سیدکمال الدین شهریاری ، عضو کمیسیون عمران مجلس می گوید :" شکایت ایران به دادگاه لاهه به معنای ورود نکردن سازمان بین المللی دریانوردی به اقدام آمریکا نیست، بلکه این سازمان نیز باید به عنوان متولی و مدیریت صنعت کشتیرانی در جهان، اقدامات آمریکایی را مورد پیگیری قرار دهد، زیرا سیاست تحریمی ایالات متحده علیه کشتی های ایرانی می تواند امنیت کشتیرانی در دریاهای آزاد را به خطر بیاندازد."
ایران به لحاظ جایگاه و داشتن ناوگان بزرگ دریایی نقشی مهم در تجارت دریایی جهان دارد و همواره به عنوان یکی از اعضای موثر این سازمان محسوب می شود. اما دولت آمریکا در دهههای اخیر، بسیاری از تعهدات بین المللی را نقض کرده ودر حال بی اعتبار کردن کنوانسیون های بین المللی است. نقض برجام مصداق تخریب یک تعهد بین المللی و بی اعتنایی به مسئولیتی است که دولت امریکا در چارچوب اجرای برجام موظف به عمل به ان است.دولت آمریکا با سیاست های غلط، افراطی و زیاده خواهی های خود در قبال دیگر کشورها، تعهدات بین المللی از جمله کنوانسیون دریا نوردی را با چالش مواجه کرده است.از اینرو کشورهای عضو سازمان بینالمللی دریا نوردی باید از اجرای قراردادها و تفاهمات منعقد شده دفاع کنند.