هشدار عراقچی : برجام در شرایط دشواری قرار گرفته است
(last modified 1397-09-06T06:09:31+00:00 )
قوس 06, 1397 10:39 Asia/Kabul
  •  هشدار عراقچی : برجام در شرایط دشواری قرار گرفته است

 سید عباس عراقچی  معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران  در سومین سمینار همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اروپا در بروکسل گفت: برجام دستاورد سیاسی مهمی است و ایران به طور کامل به تعهداتش در قالب این توافق پایبند است اما واقعیت این است که هنوز راهکارهای عملی که ایران بتواند از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند، محقق نشده است.

عراقچی هشدار داد ؛ ادامه این روند چندان خوشبینانه نیست و این توافق در شرایط دشواری قرار گرفته است.

سومین سمینار همکاری هسته ای بین المللی ایران و اتحادیه اروپا با عنوان "دستاوردها و انتظارات "روز دوشنبه در بروکسل آغاز به کار کرد و امروز (سه شنبه) پایان می یابد. این سیمنار در حالی برگزار می‌شود که مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی برای رسیدن به سازوکار ویژه مالی" همچنان ادامه دارد.

برجام  توافقی بین‌المللی است که اعضاء شورای امنیت سازمان ملل متحد در قالب قطعنامه 2231 آن را تائید کرده‌اند. اما خروج یکجانبه امریکا از این توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها ،علاوه بر نقض این توافق  ؛ بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است. اقدامات  رئیس جمهوری آمریکا،  همچنین  شرایط ویژه‌ای را برای بقیه امضاء کنندگان برجام  ایجاد کرده است . اکنون با تهدید ها و تحریم های امریکا  شرکت‌های بین‌المللی با شرایط جدیدی مواجه اند که لازم است  اقدامات جدی تری را  برای تداوم و حفظ توافق انجام دهند .

اتحادیه اروپا چاره‌ای جز ایستادن در مقابل فشارهای  ایالات متحده نخواهد داشت ؛اما این‌ که این اقدامات  تا چه اندازه  نتیجه‌بخش خواهند بود، جای تامل دارد.

برت هیلیس(Brett Hillis) کارشناس تحریم درشرکت حقوقی "رید اسمیت" (Reed Smith) می گوید : هیچ چیزی در برنامه های اتحادیه اروپا وجود ندارد که شرکت های اروپایی فعال در ایران را از مواجهه با شرایط دشوار متوقف کند.

 راجر متیو (Roger Matthews) حقوقدان ارشد در موسسه دچرت (Dechert) هم معتقد است که اتحادیه اروپا باید به قانون انسداد قدرت کافی می داد تا تاثیر دلخواه آنها را داشته باشد.

 با چنین شرایطی تاثیر اقدامات اتحادیه اروپا برای ترغیب شرکت های بزرگ به منظور ادامه مراوده با ایران  ناکافی است.  به همین دلیل ؛  معاون  سیاسی وزیر امور خارجه ایران در بروکسل گفت: راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی اروپا برای تداوم همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و اجرای ضمیمه 3 برجام، ضروری است.

بر اساس ضمیمه 3 برجام، طرح های متعددی مورد توافق همکاری های دو طرف بوده است که از جمله آنها می توان به طرح تست نیروگاه بوشهر و همچنین همکاری در ایجاد مرکز عالی ایمنی هسته ای با سرمایه گذاری 25 میلیون یورویی اتحادیه اروپا، اشاره کرد.

حمید ابوطالبی، مشاور رئیس جمهوری ایران، در ماه می  در توئیتی نوشت : «تضمین‌ها باید همه حقوق سیاسی، اقتصادی و امنیتی مرتبط با جمهوری اسلامی را تامین کند.» اگرچه، برای رسیدن به  تضمین‌های اقتصادی برای حفظ برجام باید راهی طولانی را طی کرد.اما آنچه مسلم است اگر طرفین نتوانند این توافق را حفظ کنند، لایه جدیدی از بی‌اعتمادی  نسبت به اروپا به‌ وجود خواهد آمد که تصمیم‌ نهایی ایران در قبال برجام  را مشخص خواهد کرد.

کلیدواژه