امیدواری مردم به تلاش های جدی آغاز شده برای برقراری صلح در افغانستان
(last modified Tue, 27 Nov 2018 13:35:34 GMT )
قوس 06, 1397 18:05 Asia/Kabul

تلاش های جدی که برای برقراری صلح در افغانستان در داخل و خارج از این کشور آغاز شده برای مردم امید ایجاد کرده است

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: تلاش های جدی که برای برقراری صلح در افغانستان در داخل و خارج از این کشور آغاز شده برای مردم امید ایجاد کرده است.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به نشست های پیش رو در مسکو و ژنو در رابطه با مسایل افغانستان که بخش زیادی از آن در رابطه صلح و امنیت افغانستان است ،گفت: تحولات اخیر در باب مذاکرات صلح افغانستان جدی است و گذشته از اینکه چه نتایجی حاصل خواهد شد، نفس تلاش ها در این زمینه می تواند در بین مردم ایجاد امید کند.

وی افزود: هم گفت و گوهایی که مسکو پیگیری می کند و هم گفت و گوهایی که زلمی خلیلزاد به دنبال آن است و قرار است در ژنو صورت بگیرد و نظرات دولت و طالبان در نظر گرفته شود، ادامه گفت و گوهایی است که در دوره های قبل و طی چندین نشست در ترکیه، قطر، روسیه، افغانستان و برخی کشورهای دیگر برگزار شده است. تمام دیدگاه ها مبتنی بر این است که باید میان حکومت و طالبان گفت و گوهایی سازماندهی شود که مشکلات و چالش های پیش آمده حل و فصل شود.

به گفته این کارشناس سیاسی این گفت و گوها اما تحت تاثیر وضعیت خاصی می باشند به گونه ای که وقتی مسکو در این زمینه فعال می شود، دولت و امریکایی ها به نحوی بهانه گیری می کنند و زمانی که حکومت افغانستان و امریکایی ها آماده مذاکره می شوند روسیه سیاست های خاصی را دنبال می کند بنابراین به این تقابل ها بیشتر توجه می شود تا به حل مشکلات افغانستان.

بیژن پور عنوان کرد: هم طالبان نیروی مستقلی نیستند تا بتوانند به تنهایی تصمیم بگیرند و هم دولت افغانستان توان آن را ندارد که بتواند منشور صلح این کشور را نهایی کند بنابراین بخش مهمی از مساله افغانستان وابسته به حوزه بیرون از این کشور است بنابراین تلاش هایی هم که در خارج برای صلح صورت می گیرد اهمیت خاص خود را دارند.

وی یادآور شد در نشست مقدماتی برای صلح که پیشتر در مسکو برگزار شد طالبان بصورت بسیار پر رنگ شرکت کردند اما از افغانستان فقط تعدادی از اعضای شورای عالی صلح شرکت کردند و نمایندگان دولت حضور نداشتند، از سفارت امریکا در مسکو هم یک فرد پایین رتبه شرکت کرد و بصورت کلی حضور پر رنگی از سوی حکومت افغانستان و امریکایی ها مشاهده نشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به انتشار برخی گزارش ها مبنی بر اینکه در نشست نمایندگان ناتو در ژنو هم در رابطه با مسایل امنیتی افغانستان صحبت خواهد شد، عنوان کرد: در گذشته هم نشست هایی در رابطه با افغانستان صورت گرفته اما نتایج ملموسی نداشته اکنون هم برای این که نشست مسکو تحت تاثیر مذاکرات ناتو قرار بگیرد تلاش هایی انجام می شود.

وی اضافه کرد: با وجود این ها طالبان پذیرای پیشنهادات دولت افغانستان نیستند و در عین حال این دولت تلاش می کند که راه هایی برای انجام مذاکرات و تحقق صلح از طریق این نشست ها جستجو شود.

 

کلیدواژه