قوس 07, 1397 09:36 Asia/Kabul
  • هفتم آذرماه / قوس ؛ روز افتخار آفرینی های مدافعان دریایی ایران

نیروی دریایی ایران  در سال های دفاع مقدس افتخارات  ماندگاری را رقم زد.

 درچنین روزی، (هفتم آذر/ قوس 28 نوامبر )پرسنل ناوچه موشک‌انداز "پیکان" در عملیات مروارید با خلق حماسه‌ای به یادماندنی با حمله به پایانه‌هاى صدور نفت «البکر» و «الامیه» عراق، بـیـش از دو سوم ایـن پـایـانـه‎هـا را مـنـهـدم کـردند و پـرچـم ایران را بر مرتفع‎ترین دکل این پایانه‌ها به اهتزاز در آوردند.

نیروی دریایی ایران با چنین پشتوانه ای ؛ امروز نیز با توانمندی های بسیار پیشرفته در حفظ امنیت نقشی کلیدی ایفا می کند و مناطق مهمی همچون مکران، دریای عمان و آبهای آزاد را فراروی خود دارد. تجربه نزدیک به یک قرن نشان می دهد بیگانگان همواره به بهانه امنیت سازی در خلیج فارس عامل نا امنی و بحران سازی در منطقه بوده اند. ازاینرو امنیت منطقه نیازمند توانمندیهای دفاعی درون منطقه ایاست. اکنون به گفته کارشناسان نظامی ؛نیروی دریایی ایران جایگاه قدرتمند خود را در عرصه حفظ امنیت آبهای ایران و دریاهای آزاد  تثبیت کرده است.

ایران در محیط پیرامونی خود با تهدیدهای گسترده‌ای مواجه است . درمواجهه با این تهدید ها ؛ نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران متناسب با الزامات دفاعی ، قدرت بازدارندگی خود را افزایش داده است. نیروی دریایی ایران در 10 سال گذشته در منطقه اقیانوس هند با اعزام 57 ناوگروه، به دریاهای آزاد از جمله باب‌المندب، کانال سوئز، دریای مدیترانه و سواحل پاکستان، هند، سریلانکا، اندونزی و نیز مقاصدی در جنوب آفریقا اعزام کرده است.

حسین دلیریان، کارشناس مسائل نظامی می گوید :

"عملکرد نیروی دریایی ارتش در ماموریت‌های‌ مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن، نشان می‌دهد که امروزه نیروهای ایرانی و ناوچه‌ها و ناوشکن‌های نیروی دریایی، از آمادگی قابل ملاحظه‌ای در مقابله با تهدیدات برخوردارند.همچنین  جمهوری اسلامی ایران هم اکنون جزو سازندگان کشتی‌های جنگی در سطح جهان و جزو 3 کشورسازنده شناورهای بزرگ نظامی درسطح منطقه غرب آسیا است. "

این حضور قدرتمندانه نشان دهنده ظرفیت های بزرگ دفاعی ایران در مقابله با تهدید ها و زور گویی ها ی قدرت های مداخله گر و متجاوز است.  

در ماه می ۲۰۱۷، دان کوتس، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا، به کنگره گفت: ایران توسعه مجموعه‌ای از قابلیت‌های نظامی جدید همچون پهپادها، موشک‌های بالستیک، مین‌های دریایی پیشرفته، قایق‌های انفجاری بدون سرنشین، زیردریایی‌ها، اژدر‌های پیشرفته و موشک‌های زمینی ضدکشتی را برای نظارت و هدف قرار دادن دارایی‌های نظامی آمریکا و متحدانش ادامه می‌دهد.

نیروی دریایی ایران در عرصه فناوری دفاعی  برغم تحریم ها ، درساخت  تجهیزات و  شناورهای سطحی و غیرسطحی  خودکفاست .

آنگونه که امیر دریادارحسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: " در طول ۴ دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد ، نیروی دریایی علی رغم تمام تحریم‌ها در همه حوزه‌ها و حوزه نیروی دریایی  پیشرفت‌های قابل توجهی داشته که نمونه آن ساخت ناوشکن تمام ایرانی و  زیر دریایی  پیشرفته تمام بومی مجهز به تجهیزات روز دنیا ست ."

این دستاوردها نشان دهنده عزم نیروی دریایی در استمرار پیشرفت ها در عرصه های  دفاعی و  بازداندگی است که  به پشتوانه  دانش بومی  نیروهای متخصص و توانمند  ایرانی دنبال می شود.

کلیدواژه