قوس 07, 1397 17:05 Asia/Kabul
  •  اقتدار نیروی دریایی ایران از دید گاه رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت الله خامنه‌ای ،رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ، پیشرفت‌های ارتش و بویژه نیروی دریایی از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز را عظیم و شگفت‌آور خواندند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار که به مناسبت هفتم قوس ، روز نیروی دریایی انجام شد، با اشاره به صف‌آرایی جبهه‌ای وسیع از دشمنان و رقبا در مقابل جمهوری اسلامی ایران گفتند: وجود این واقعیت در کنار ضرورت جبران عقب‌ماندگی‌ها، نشان‌دهنده لزوم کار مضاعف و فوق‌العاده در همه بخشهای نظام از جمله در نیروی دریایی است.

ایشان تصریح کردند ؛ هر چه می‌توانید توانایی‌ها و آمادگی‌های خود را افزایش دهید تا دشمنانِ ایران حتی جرأت تهدید این ملت بزرگ را نداشته باشند.

نیروی دریایی ایران در سال های دفاع مقدس افتخارات  ماندگاری را رقم زد. نیروی دریایی ایران امروز نیز با پشتوانه ای  از ایمان و برخوردار از نیروهای خلاق و جوان و با بکار گیری تجربیات ارزشمند دوران دفاع مقدس ؛ در عرصه دفاع از مرزهای دریایی  و صیانت از امنیت در دریاها و آبراه های بین المللی نقشی کلیدی ایفا می کند و مناطق مهمی همچون مکران، دریای عمان و آبهای آزاد را تحت پوشش خود دارد.

نیروی دریایی ایران با انجام ماموریت مهم دریایی  و اعزام ده ها  ناوگروه، به دریاهای آزاد از جمله  اقیانوس هند ؛باب‌المندب، کانال سوئز، دریای مدیترانه  نقش موثر و کلیدی  خود را در برقراری امنیت دریایی نشان داده  است.

عزم نیروی دریایی استمرار پیشرفت ها در عرصه های  دفاعی و قدرت بازداندگی است.آنگونه که رهبر معظم انقلاب بیان کردند؛نسل کنونی نیروی دریایی به ابتکار و توانایی‌های خود عمیقاً ایمان دارد و تحقق پدیده‌هایی همچون الحاق ناوشکن سهند و زیردریایی‌های فاتح و غدیر به ناوگان دریایی، بشارت‌دهنده امکان پیشرفت‌های روزافزون است.

بی تردید حفظ  آمادگی نیروهای مسلح ایران در بالاترین سطوح دفاعی و بازدارندگی از ضروریات حفظ امنیت در مقابل تهدید هاست.

اندیشکده راهبردی تبیین درمقاله ای در تحلیل قدرت بازداندگی نیروی دریایی به این نکته اشاره می کند که : "یکی از اصول ایجاد بازدارندگی دریاپایه، دست‌یابی به فناوری‌هایی است که در تولید، ساخت و کاربرد تجهیزات نظامی دریایی کاربرد دارند. فناوری‌هایی همانند  سیستم‌های ناوبری الکترونیکی و تولید تجهیزاتی نظیر ساخت سازه‌های فراساحلی،  زیردریایی‌ با ماندگاری طولانی در دریا، کشتی‌های ضدرادار، ناوشکن‌های مجهز برای جنگ الکترونیک و موشک‌های هدایت‌شونده، از جمله تجهیزات تضمین‌کننده برتری کشورها در دریا خواهند بود."

تجربه نزدیک به یک قرن نشان می دهد  امنیت در منطقه بویژه در خلیج فارس  باید بدست کشورهای منطقه محقق شود.زیرا مداخله و حضور نظامی بیگانگان در منطقه همواره عامل نا امنی و بحران سازی بوده است. هدف آن ها از مداخله در مناطق با اهمیت ژئو پلیتیک ؛ ایجاد وابستگی امنیتی به بیگانگان و فروش میلیاردها دلار سلاح و حفظ پایگاه هایشان در منطقه است.

از این روست که نقش نیروی دریایی در حفظ امنیت در سطحی راهبردی قرار گرفته است .آنگونه که  فرمانده معظم کل قوا تصریح کردند: جمهوری اسلامی قصد آغاز جنگ با کسی را ندارد اما باید آنچنان توانایی‌های خود را افزایش دهد تا دشمن نه تنها از حمله به ایران بیمناک و هراسان باشد بلکه به برکت همبستگی، اقتدار و حضور مؤثر نیروهای مسلح در میدان، سایه تهدید نیز از سر ملت ایران دور شود.

 

کلیدواژه