صلح راهکار اساسی برای مشکلات افغانستان است اما حکومت موقت راهکار دقیقی نیست
(last modified 1397-09-12T09:32:49+00:00 )
قوس 12, 1397 14:02 Asia/Kabul

صلح می تواند به عنوان یک راه حل اساسی برای مشکلات افغانستان در نظر گرفته شود اما مسایلی مانند طرح تشکیل حکومت موقت و امثال آن کارساز نیست

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: صلح می تواند به عنوان یک راه حل اساسی برای مشکلات افغانستان در نظر گرفته شود اما مسایلی مانند طرح تشکیل حکومت موقت و امثال آن کارساز نیست.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: افغانستان ده ها سال است که درگیر نابسامانی، جنگ و مشکلات است، با آمدن نیروهای غربی به این کشور برخی تصور می کردند که با این حضور نظامی گسترده نیروهای غربی، دامنه جنگ در افغانستان برچیده شده و بستر صلح، رفاه و آرامش فراهم می شود اما اینگونه نشد.

وی افزود: با گذشت زمان مشاهده شد که روز به روز ناامنی ها در افغانستان بیشتر می شود، هر روز دامنه ناامنی ها گسترده تر شد، مخالفین مسلح دولت افغانستان قدرت بیشتری پیدا کردند و طی هفده سالی که نیروهای خارجی در این کشور حضور داشتند، تنها در دو سال اول امنیت نسبی برقرار بود اما از آن پس شاهد ناامنی های فزاینده بوده ایم.

به گفته این کارشناس سیاسی اکنون همه به این نتیجه رسیده اند که جنگ راه حل مشکلات افغانستان نیست و حتی غربی ها شکست خود را پذیرفته اند و اعتراف می کنند که از طریق جنگ و برخورد نظامی نمی توان مشکلات افغانستان را حل کرد، طرف های دیگر هم به چنین نتیجه ای رسیده اند بنابراین صلح می تواند بهترین گزینه برای بهبود وضعیت افغانستان باشد و مشکلات موجود بین طرفین هم باید از طریق گفت و گو و تفاهم حل و فصل شود.

فصیحی با اشاره به برخی پیشنهادات از سوی تعدادی از طرف ها برای تشکیل حکومت موقت برای زمینه سازی صلح گفت: به نظر نمی رسد که ایجاد حکومت موقت بتواند زمینه ساز صلح شود، با توجه به اختلاف دیدگاه ها و سلایق موجود، طرح تشکیل حکومت موقت حتی ممکن است مورد توافق همه قرار نگیرد و اصرار بر آن مشکلات جدیدی ایجاد کند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: قانون اساسی افغانستان تا حدود زیادی خواسته های تمام طرف ها را در خود دارد اگرچه ممکن است برخی اصول و مواد آن مورد نظر برخی از طرف ها نباشد اما به هر صورت خواسته های بخش زیادی از مردم را در برگرفته، بنابراین اگر تلاش شود که این قانون از طرف مخالفین هم پذیرفته شود می تواند به نتایج مطلوبی ختم شود  زیرا در خود این قانون مساله پیشنهاد تعدیل آن مطرح شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون اساسی افغانستان تعدیل در این قانون از طریق لویه جرگه تعدیل قانون اساسی امکان پذیر است و در صورتی که امنیت تامین شود شرایط برگزاری لویه جرگه هم فراهم خواهد شد.

 

کلیدواژه