قوس 12, 1397 19:26 Asia/Kabul
  • درخواست رییس جمهوری آمریکا از پاکستان

نخست وزیر پاکستان گفت،رییس جمهوری آمریکا در نامه ای از عمران خان خواسته است درخصوص گفتگو های صلح با طالبان در افغانستان به دولت کابل کمک کند.

عمران خان در مصاحبه با خبرنگاران در اسلام آباد اعلام کرد، "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا در این نامه  از اسلام اباد  خواسته است  درخصوص مذاکره صلح میان طالبان و افغانستان ایفای نقش کند.
وی با  تاکید براینکه  اظهارات ضد پاکستانی اخیر "ترامپ" , آمریکا را وادار به قبول کردن خواسته های اسلام آباد کرده است  گفت: اسلام آباد خواهان ایجاد روابط دوستانه ، برابر و براساس احترام متقابل با واشنگتن است.

نامه ترامپ به عمران خان در حالیست که بارها مقامات امریکا اذعان کرده اند راهبرد امریکا در جنگ افغانستان شکست خورده است وتنها راه  پایان جنگ و تامین امنیت در این کشور مذاکره با طالبان است .

درخواست رئیس جمهوری آمریکا از پاکستان برای کمک به احیای گفتگوهای صلح دولت افغانستان با گروه طالبان در حالی که در دو سال گذشته کاخ سفید با متهم کردن پاکستان به حمایت از تروریسم و قطع کمک های مالی و نظامی به این کشور تنش در روابط دو جانبه  را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است،حاکی از عقب نشینی واشنگتن در قبال مواضع تهاجمی علیه اسلام آباد است.

البته درداخل این آمریکا همواره به سیاست کاخ سفید درخصوص تعمیق تنش ها با پاکستان از طریق متهم کردن این کشوربه حمایت ازافراط گرایی درمنطقه به خصوص درافغانستان و براه انداختن جنگ نیابتی اختلاف نظرهایی وجود داشته است.

ازنظرمخالفان دوری ازپاکستان و تقویت همکاری با هند در سیاست خارجی آمریکا،کارشکنی اسلام آباد در برنامه های کاخ سفید در منطقه از جمله مهمترین نتایج اتخاذ این سیاست است که منافع کلان آمریکا در منطقه و افغانستان را به خطر می اندازد.

البته سوق یافتن پاکستان به توسعه همکاری های راهبردی با رقبای آمریکا شامل روسیه و چین هم از پیامدهای سیاست کاخ سفید در افزایش فشار بر اسلام آباد خواهد بود که در ماه های گذشته نشانه های جدی آن اشکار شده است.

احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی می گوید، هدف پاکستان این است که به آمریکا نشان بدهد اگر شما با ما سازش ندارید ونیازمندی های ما را برآورده نمی سازید مامجبور هستیم با حریفان شما(روسیه و چین) دوستی کنیم.

این گمانه مطرح است که برغم رویکرد تهاجمی ترامپ در سیاست خارجی ،اما رئیس جمهوری آمریکا به دلیل قرار گرفتن در تنگنای موجود در پرونده افغانستان،از پاکستان برای کمک به روند صلح در افغانستان درخواست کمک کرده است.

 چندی پیش شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان انتظارات کشورش از آمریکا در قبال همکاری در مسئله جنگ و صلح درافغانستان را مطرح کرده بود که دراین شرایط شاید درخواست ترامپ برای کمک اسلام آباد به گفتگوهای صلح کابل با طالبان پاسخی به سخنان قریشی باشد.

وزیر خارجه پاکستان گفته بود،اگر آمریکا می‌خواهد که پاکستان به تامین امنیت افغانستان کمک کند،کاخ سفید باید مانع از فشارهای هند براسلام آباد بشود.

سخنان وزیر خارجه پاکستان درباره انتظاراین کشورازآمریکا در قبال همکاری اسلام آباد در روند تامین ثبات و امنیت در افغانستان،نشان می دهد که دولت جدید پاکستان حاضر به تداوم همکاری با کاخ سفید در چارچوب های گذشته نیست.به نظر میرسد درخواست ترامپ از پاکستان برای کمک به روند صلح در افغانستان نشانه ای از پاسخ مثبت کاخ سفید به انتظارات تازه اسلام آباد در ازای همکاری با واشنگتن در منطقه است.

  

   

کلیدواژه