ناکامی امریکا در دستیابی به اهدافش در افغانستان آن کشور را به فکر کاهش نیروهایش انداخته است
(last modified Tue, 04 Dec 2018 09:39:24 GMT )
قوس 13, 1397 14:09 Asia/Kabul

ناکامی امریکا در دستیابی به اهداف و عمل به وعده هایش در افغانستان آن کشور را به سوی مذاکره با طالبان و کاهش نیروهایش سوق داده است

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: ناکامی امریکا در دستیابی به اهداف و عمل به وعده هایش در افغانستان آن کشور را به سوی مذاکره با طالبان و کاهش نیروهایش سوق داده است.

سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکایی ها به نسبت هزینه ای که در افغانستان کرده اند، در پیشبرد اهداف و وعده هایی که به ملت افغانستان داده بودند موفق نبودند به همین خاطر به دنبال کاهش نیروهای خود در افغانستان هستند.

وی افزود: دونالد ترامپ گفته که باید به هر نحو ممکن حضور امریکا در افغانستان کاهش پیدا کند و در حد داشتن یک پایگاه نظامی باشد، از همین رو مقامات امریکایی تلاش می کنند که بحث برنامه صلح را در افغانستان جدی بگیرند و به طالبان امتیازاتی بدهند.

به گفته این کارشناس سیاسی در گذشته ترامپ بر این نظر بود که قضیه افغانستان باید در میادین جنگ فیصله شود اما اکنون وضعیت و این دیدگاه تغییر کرده، چون در میدان جنگ نتوانستند اوضاع را تغییر دهند و زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان هم در دو سفر قبلی خود مذاکراتی را با طالبان، رهبران، شخصیت های سیاسی و دولتمردان افغان داشت که البته چشم انداز روشنی از این مذاکرات وجود ندارد.

حسینی عنوان کرد: البته طالبان اگرچه قبلاً حاضر به مذاکره نبودند اکنون حاضر به مذاکره با نماینده امریکا شده اند و گفته اند که با نمایندگان دولت افغانستان هم مذاکراتی خواهند داشت اما اظهارات اخیر وزیر دفاع و وزیر خارجه امریکا مبنی بر اینکه هنوز برای خروج نیروهای خود از افغانستان برنامه ای ندارند، به این دلیل است که مذاکرات در ابتدای راه است.

به گفته این کارشناس سیاسی به نظر می رسد که امریکایی ها در رابطه با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، با طالبان به توافقاتی برسند و در حد داشتن یک پایگاه قناعت کنند اما چون مذاکرات هنوز به جایی نرسیده نمی خواهند برنامه خروج نیروهای خود از افغانستان را اعلام کنند.

حسینی اظهار کرد: یکی از مشکلات کار زلمی خلیلزاد در رابطه با برنامه صلحی که روی دست دارد کمرنگ بودن نقش کشورهای همسایه و منطقه است در حالی که نقش و حضور این کشورها در مساله صلح افغانستان باید برجسته تر باشد. به نظر می رسد که در حال حاضر طرف های اصلی مذاکرات، امریکا و طالبان است و حتی حضور دولت افغانستان در این قضیه کمرنگ است.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر حکومت افغانستان هنوز یک تصمیم مشخص در مورد صلح ندارد، پیشنهاداتی هم از سوی طرف های مختلف صورت می گیرد که جای بحث دارد و یکی از این پیشنهادات هم تشکیل حکومت موقت است که رئیس جمهور غنی و آقای عبدالله به هیچ عنوان با آن موافق نیستند.

 

کلیدواژه