ضرورت همکاری سازمان ها و نهادهای مختلف بویژه صنف تاجران با معلولان جامعه مهاجر افغان
(last modified Sun, 09 Dec 2018 07:35:14 GMT )
قوس 18, 1397 12:05 Asia/Kabul

معلولان جامعه مهاجر افغان در عین توانمندی هایی که دارند نیازمند همکاری سازمان ها و نهادهای مختلف بویژه صنف تاجران هستند

مسوول شورای هماهنگی امور معلولین مهاجر افغانستانی در ایران گفت: معلولان جامعه مهاجر افغان در عین توانمندی هایی که دارند نیازمند همکاری سازمان ها و نهادهای مختلف بویژه صنف تاجران هستند.

محمد حسین جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: معلولیت همراه با یکسری محدودیت ها و نیازهای ویژه است چنانچه در تعریف معلولان هم آمده که افرادی با نیازهای ویژه هستند که انواع مختلف از قبیل نابینایی، ناشنوایی، ناتوانی در راه رفتن، ناتوانی حرکتی و دیگر مشکلات را شامل می شود و فرد مبتلا نیازمند همکاری اقشار مختلف مردم است.

وی افزود: مشکلات معلولین فقط با نگاه جامعه محور حل می شود و هیچ فرد، نهاد و سازمانی به تنهایی قادر به حل مشکلات آنان نیست. معولین جامعه مهاجر افغان علاوه بر مشکلات خاص مربوط به مهاجرت با مشکلات مربوط به معلولیت خود هم مواجه هستند، بخشی از این مشکلات توسط مردم قابل حل است، صنف تاجران بصورت سازمان یافته می تواند در تجهیز مراکز ویژه معلولین بصورت سالانه کمک کند تا امکانات توانبخشی، رفاهی و معیشتی معلولان تامین شود.

این هنرمند معلول افغان عنوان کرد: یکی از مشکلات قانونی معلولان مهاجر این است که وقتی دارای پاسپورت هستند و یا با پاسپورت وارد ایران می شوند، هزینه های درمانی آن ها بصورت توریستی محاسبه می شود که هزینه های سنگینی است.

جعفری اظهار امیدواری کرد که دولتین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان تمهیداتی بسنجند تا هزینه های بیمارانی که از افغانستان به منظور درمان وارد ایران می شوند کاهش پیدا کند تا حداقل بخشی از مشکلات جامعه معلولان کاهش پیدا کند.

وی یادآور شد: پیشتر به مناسبت روز جهانی معلولین شورای هماهنگی امور معلولین افغانستانی محفلی را با حمایت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی برای سومین سال متوالی در منطقه گلشهر مشهد برگزار کرد که با استقبال خوبی هم مواجه شد.

به گفته مسوول شورای هماهنگی امور معلولین مهاجر افغانستانی در ایران هدف این گردهمایی به نمایش گذاشتن توانمندی های جامعه معلولین مهاجر و توانمندی های موسسات مربوط به معلولین مهاجر است، امسال همچنان توانستیم از چهره های موفق معلولان مهاجر در استان خراسان رضوی و سایر استان های ایران تقدیر کنیم.

جعفری همچنان خاطرنشان کرد: در نظر داشتیم به مردم بگوییم که معلولیت محدودیت می باشد اما محرومیت نیست، معلولیت می تواند یک توانمندی و احترام برای انسان هایی از جنس باور باشد.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی های این گردهمایی مشارکت مردم و معلولان در حوزه شناساندن معلولیت خودشان بود به گونه ای که معلولان در پایگاه هایی خاص، نوع بیماری، معلولیت، ناتوانی ها و توانمندی های خود را به مردم معرفی می کردند.

 

کلیدواژه