قوس 22, 1397 12:22 Asia/Kabul
  • چهل سالگی انقلاب؛ آمریکایی‌ها همچنان در توهم

همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی، خصومت و دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به اوج خود رسیده است.

این روزها، دولتمردان آمریکایی برنامه موشکی و حضور موثر ایران در منطقه غرب آسیا را بهانه قرار داده‌اند و با حضور در پشت هر تریبونی می‌کوشند افکار عمومی جهانی و کشورها را ضد ایران قرار دهند.
این سیاست با تحریم‌های آمریکا ضد ایران همزمان شده است و علت آن هم ناکارآمدی سیاسی تحریم‌ها و تشدید فشارهای جهانی ضد ایران در پوشش تحریم‌هاست.
دستمایه قرار گرفتن موضوعی که نه در برجام به آن برای مذاکره اشاره شده است و نه ربطی به دیگر کشورها دارد، نشان از شکست سیاست‌های آمریکا برای بسیج افکار عمومی ضد ایران دارد.
این شکست‌ها، امسال چهل ساله می‌شود و هیاهوی این روزهای دولتمردان آمریکایی را باید در همین مساله جست وجو کرد.
برنامه دفاع موشکی ایران، موضوعی داخلی است و هر کشوری براساس دکترین دفاعی خود حق دارد و قادر است برای تقویت بنیه دفاعی‌اش تلاش و به طور مستقل عمل کند.
در این میان، آزمایش موشک جز برنامه‌های دفاعی هر کشوری است و ایران هم براساس برنامه و تقویت قدرت بازدارندگی خود این کار را انجام می‌دهد.
دستمایه قرار دادن این مساله از سوی دولتمردان آمریکایی اولا دخالت در امور داخلی ایران و ثانیا تداوم ایران‌هراسی درسایه موشک‌هاست.
درهمین چارچوب، «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا روز چهارشنبه پس از نشست شورای امنیت برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 درجمع خبرنگاران مدعی شد، آمریکا در این نشست روشن کرد که فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران از کنترل خارج شده است.
«مایک پمپئو» با این ادعا که ایران به روش‌های مختلف از قطعنامه 2231 شورای امنیت سرباز می‌زند، ادعا کرد، آزمایش‌های موشکی ایران باید پایان یابد.
این درحالی است که «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران روز سه‌شنبه درباره تست اخیر موشکی ایران خاطرنشان کرد: موضوع موشک هیچ‌گاه مورد مذاکره نبوده و در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل هم درباره ممنوعیت آن برای جمهوری اسلامی ایران چیزی مورد تایید و تصویب قرار نگرفته است.

هیاهوی آمریکایی‌ها درباره برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای ایران، تلاش برای شروع مذاکرات جدیدی است تا این دو موضوع هم به محورهای آن افزوده شود. این هدف آمریکایی‌ها خوابی است که به گفته مسئولان ایران تعبیر نخواهد شد. 
در همین زمینه، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: سخنان مقامات آمریکایی درباره مذاکره و توافق جدید، بی‌ارزش و مصداق آزموده را آزمودن است؛ آمریکا بزرگترین ناقض تعهدهای بین‌المللی است و نقض و سرپیچی از قطعنامه 2231 شورای امنیت نمونه بارز رفتارهای دولتی ناآرام، سرکش و لجوج است.
فریبکاری، زورگویی و اعتیاد آمریکا به تحریم‌ها، مبنای سیاست خارجی دولت کنونی این کشور است و حتی آمریکا برای تشدید دشمنی خود با ایران، شورای امنیت را هم به گروگان گرفته است.
آمریکا پس از خروج از برجام همه تلاش خود را به کار گرفته است با اغوای دیگران ازجمله اروپایی‌ها، برجام را به طور کامل از بین ببرد تا در چنین شرایطی مسیر را برای شروع مذاکرات جدید میها ببیند. 
هیاهوی مایک پمپئو درباره برنامه دفاع موشکی ایران پیش درآمد همین سیاست و خصومت آمریکا با ایران است تا بر مناسبات جهانی با ایران تاثیر بگذارد. به‌هرحال، دولت جمهوری اسلامی ایران مانند هر دولت دیگر، بر سر امنیت و توانمندی دفاعی متعارف خود با کشوری مصالحه نخواهد کرد.

کلیدواژه