قوس 24, 1397 14:07 Asia/Kabul

از جلیقه زردها چه می دانید؟ جلیقه زردها معترضینی هستند که از 26 آبان ماه جاری در فرانسه و بزرگراههای این کشور علیه سیاستهای مالیاتی کشورشان دست به اعتراض زده اند.

چرا جلیقه زرد ؟

جلیقه های زرد نوعی کاور و پوشش است که هر فرانسوی موظف است هنگام خراب شدن ماشینش در کنار خیابان و بزرگراهها بر تن کند.

جلیقه ی شروع اعتراض جلیقه زردها؟

جلیقه ی این اعتراض را یک راننده ی خانم فرانسوی به نام  پریسیلیا لودوسکی زد . این خانم فرانسوی به افزایش قیمت متوالی سوخت از جانب دولت معترض بود و کمپینی را در فضاهای مجازی به همین منظور راه انداخت .

هویت جلیقه زردها؟

جلیقه زردها اقشار مختلف  مردم فرانسه هستند که بدون گرایشهای سیاسی از وضعیت مالیاتها بر سوخت و افزایش قیمت ناراحتند؟

دلایل افزایش قیمتهای سوخت؟

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با توجیه حمایت از خودرو سالم و سوخت سالم بنزین و گازوئیل را طی 12 ماه گذشته در کشورش 23 درصد گران کرد .

استقبال عمومی فرانسوی ها از جلیقه زردها

بنابر بر نظرسنجی مؤسسه ب و آ ۸۵ درصد حامیان جلیقه زردها از قشرهایی هستند که فرانسوی‌ها از آنها به عنوان قشر "مردمی" یاد میکنند؛ یعنی طبقه متوسط رو به پائین

بر اساس آمار مؤسسه اودوکسا، ۸۲ فرانسوی از توقف برنامه دولت مکرون برای افزایش مالیات بر سوخت حمایت می‌کردند. همچنین ۶۶ درصد نیز خواستار ادامه اعتراضات جلیقه زردها بودند.

سخنان ماکرون رئیس جمهور فرانسه

ماکرون در سخنانی ویدیوئی گفت: « ما همه با هم می‌توانیم راه برون‌رفت از این شرایط را بیابیم». اعتراض را حق شهروندان دانست و از کوتاهی و مسئولیت خود در حل مشکلات یک سال گذشته گفت .

واکنش جلیقه زردها به وعده ه های رئیس جمهور ماکرون

آنها به سخنان او خندیدند و بر ادامه ی اعتراض تاکید داشتند و معتقدند که رئیس‌جمهور می‌خواهد اعتراضات آنان را خاموش کند.

نحوه ی برخورد حکومت فرانسه با معترضین

در ابتدای اعتراض حکومت از قوه ی قهریه و ارتش کمک گرفت و تا 100 هزار نیرو برای سرکوب تظاهرات کننده ها در خیابانها مستقر کرد . آمار بازداشتها به اعداد 1700 رسیده است و کشته ها را هم تا 5 نفر اعلام کرده اند.

جهت گیری نهایی جلیقه زردها

استعفای دولت و حذف روند افزایشی سوخت و تعدیل شرایط اقتصادی

 

کلیدواژه