قوس 25, 1397 15:29 Asia/Kabul

شرایط موجود در افغانستان نشان می دهد که مردم این کشور دیگر بازیچه معاملات رهبران سیاسی نخواهند شد

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: شرایط موجود در افغانستان نشان می دهد که مردم این کشور دیگر بازیچه معاملات رهبران سیاسی نخواهند شد.

عبدالبصیر حقجو در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: برخی حرکت های اعتراضی و عدالت خواهی که در این اواخر برخی اقوام افغانستان انجام داده اند نشان می دهد که مردم افغانستان دیگر بازیچه معاملات رهبران سیاسی نخواهند شد و آراء خود را با معامله کنندگان معامله نخواهند کرد.

رئیس شورای ژورنالیستان ولایت بدخشان افغانستان با اشاره به درخواست محمد اشرف غنی از عبدالرشید دوستم معاون اول خود برای همراهی با وری در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو عنوان کرد: در صورتی آقای دوستم و محمد اشرف غنی برای انتخابات ریاست جمهوری به تعاملاتی برسند، به نظر نمی رسد که ازبک های افغانستان که آقای دوستم متعلق به این قوم است این معامله را بپذیرند.

وی یادآور شد: در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری این قوم تلاش زیادی کرد تا تیم آقای غنی برنده انتخابات شود و آقای دوستم هم با قدرت کار کند. اما اتفاقاتی رخ داد و او از کشور خارج شد و از زمانی که درپی فشارهای مردمی به کشور بازگشته تاکنون تحرک خاصی نداشته و سهم خاصی هم در حکومت نداشته و حتی بیانیه ای هم از سوی وی منتشر نشده است.

این کارشناس سیاسی گفت: اما از آنجایی که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نزدیک است، نامزدهای احتمالی و از جمله آقای غنی تلاش های گسترده ای را آغاز کرده اند که وارد صحنه شوند اما مردم آگاه شده اند و گمان نمی رود بار دیگر به کسانی رای بدهند که به آن ها صدمه رسانده اند و یا به آرای مردم احترام نگذاشته اند و گام های عملی برای تحقق خواسته های مردم برنداشته اند.

به گفته این روزنامه نگار افغان در انتخابات پارلمانی اخیر هم به اثبات رسید که مردم دیگر به کسانی که خادم نباشند رای نمی دهند و در ولایات مختلف چهره های جدید بیشترین آراء را ازآن خود کردند زیرا مردم از معامله ها و وعده های دروغین خسته شده اند و مشاهده کرده اند بیشتر کسانی که در راس قدرت قرار گرفته اند فقط به فکر نزدیکان خود بوده اند و کسانی که از لیاقت و شایستگی لازم برخوردارند و دارای تحصیلات عالی هستند در نظر گرفته نشدند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر برخوردهای محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با برخی از شخصیت های مسوول و زورمندان به خاطر عملکردهای نادرست آن ها در مواردی درست بوده و حتی اسناد محکمی در رابطه با فساد آن ها در دست داشته ضمن اینکه کسانی که کنار زده شدند پایگاه مردمی چندانی هم نداشتند در غیر اینصورت به راحتی کنار زده نمی شدند.

 

کلیدواژه