ایران و ترکیه؛ همکاری‌های اقتصادی درسایه بومی‌سازی امنیت
(last modified 1397-09-30T08:17:30+00:00 )
قوس 30, 1397 12:47 Asia/Kabul
  • ایران و ترکیه؛ همکاری‌های اقتصادی درسایه بومی‌سازی امنیت

پنجمین نشست شورای عالی روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با صدور بیانیه مشترک به کار خود در آنکارا، پایتخت ترکیه، پایان داد. 

مهمترین بند این بیانیه مشترک، عملی کردن هدف‌گذاری 30 میلیارد دلاری در مناسبات تجاری ایران و ترکیه در سال است که لازمه آن به کارگیری سازوکارهای مناسب است. توجه به این هدف مهم در مناسبات اقتصادی تهران و آنکارا در زمانی که تحریم‌های یکجانبه آمریکا ضد ایران اعمال شده، نشان می‌دهد ترکیه در مسیر پیش بردن همکاری راهبردی خود با ایران مصمم است.

موضع‌گیری مسئولان عالی‌رتبه ترکیه در همراهی نکردن با تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا ضد ایران، هموار کننده مسیر همکارهای راهبردی تهران و آنکارا برای رسیدن به چشم‌انداز 30 میلیارد دلاری در مناسبات تجاری است. در همین زمینه، «حسن روحانی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران اخیرا در دیدار «بن‌علی ییلدریم» رئیس مجلس ترکیه در تهران، با قدردانی از مواضع خوب رئیس جمهوری و دولت ترکیه در برابر تحریم‌های غیرقانونی دولت آمریکا ضد ایران گفت: «ایران قدردان اهتمام رئیس جمهوری و دولت ترکیه برای گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است و از آن استقبال می‌کند.»    

علاوه بر وجود اراده سیاسی؛ مهمترین عنصر دیگری که ایران و ترکیه را در رسیدن به افق تعیین شده در مناسبات تجاری یاری خواهد کرد، حاکم بودن امینت‌پایدار در منطقه و مرزهای دو کشور است؛ موضوعی که در بیانیه مشترک سران ایران و ترکیه در آنکارا به درستی به آن اشاره و تاکید شده است.

در بخشی از بیانیه پایانی پنجمین نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه به ریاست روحانی و اردوغان آمده است: حداکثر استفاده از مکانیزم همکاری‌های موجود ضد فعالیت‌های غیرقانونی و تروریستی عناصر «پ.ک.ک» و «پژاک» در طول مرزهای مشترک، به همراه انجام اقدامات مشترک در مبارزه با تروریسم به نفع هر دو کشور است. 

جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه هستند که با برخورداری از امنیت‌پایدار و تلاش برای تحقق صلح و امنیت در منطقه، در مسیر مبارزه واقعی با تروریسم گام‌های سازنده و اطمینان‌بخشی برداشتند. امنیت ایران و ترکیه جدای از امنیت منطقه نیست و برای این که دو کشور گام‌های مهمی را به نفع دو ملت بردارند، نخستین شرط آن برقرای امنیت و ثبات است. به همین سبب، ایران و ترکیه مصمم هستند امنیت و ثبات را در منطقه برقرار کنند.

همکاری ایران و ترکیه در فرایند «روند آستانه» با مشارکت روسیه برای حل بحران سوریه، نشان‌دهنده اراده مصمم تهران و آنکارا برای تحقق صلح و امنیت در منطقه راهبردی غرب آسیاست. این همکاری تاکنون نتایج قابل توجه‌ای برای ملت سوریه و منطقه داشته است. روند آستانه اکنون فرایند حل بحران سوریه را به مرحله‌ای نزدیک کرده که قرار است نخستین کمیته قانون اساسی سوریه در سال 2019 در ژنو سوئیس برگزار شود. 

«استفان دی‌‌میستورا» Staffan de Mistura نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه سه شنبه‌شب گذشته گفت: تلاش‌های ایران، ترکیه و روسیه برای موفقیت امور مربوط به کمیته قانون اساسی سوریه قابل تحسین است.

همکاری راهبردی و سازنده ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلف ازجمله تلاش برای برقراری امنیت در منطقه غرب آسیا، این پیام را به دیگران مخابره می‌کند، که دو کشور با همکاری‌های مشترک به قدرت‌های خارجی اعلام می‌کنند، این قدرت‌ها نمی‌توانند برای امنیت منطقه تصمیم بگیرند. این مهم به‌خوبی در جریان سفر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه و استقبال گرم «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از وی به نمایش درآمد و نشان‌دهنده آینده‌ای روشن برای دو ملت و منطقه است.

کلیدواژه