تاکید ترکیه بر تامین امنیت منطقه با کمک ایران و روسیه
(last modified Sat, 22 Dec 2018 13:09:37 GMT )
جدی 01, 1397 17:39 Asia/Kabul
  • تاکید ترکیه بر تامین امنیت منطقه با کمک ایران و روسیه

"رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد،هدف آنکارا از همکاری با تهران و مسکو، تامین امنیت منطقه است.

"رجب طیب اردوغان" تصریح کرد،همکاری ترکیه با ایران و روسیه با هدف تحقق امنیت در منطقه و مبارزه با گروه های تروریستی انجام شده است. وی همچنین با تاکید بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه،گفت: ترکیه طمعی به خاک سوریه ندارد و پس ازتصمیم اخیر"دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای خود از سوریه ، عملیات نظامی در شرق فرات در سوریه را  به تعویق می اندازد .

این نخستین باری نیست که رییس جمهوری ترکیه از حفظ و تامین امنیت منطقه توسط سه کشور ایران، روسیه وترکیه سخن به میان آورده است. وی همانند مقامات جمهوری اسلامی ایران، پیش از این نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده است.

به عنوان مثال، رییس جمهوری ترکیه در پنجمین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ایران - ترکیه نیز بر تامین امنیت منطقه تاکید کرد.

"رجب طیب اردوغان" در سخنانی درپنجمین نشست شورای عالی همکاری راهبردی ایران - ترکیه در آنکارا با تاکید برمسوولیت دوکشور درباره حفظ و تامین امنیت منطقه تاکید کرد.

واقعیت آن است که، یک تفاوت عمده بین حضور ایران و ترکیه در سوریه وجود دارد. ایران بنا به دعوت رییس جمهوری و سایر مقام های دولت قانونی دمشق درسوریه حضور دارد و صرفا" بر تحقق صلح و بازگرداندن اتباع سوریه به خانه و کاشانه شان تاکید دارد.

درحالی که،حضورترکیه درسوریه نه تنها با دعوت انجام نشده، بلکه دولت دمشق علیه حضورنظامی ترکیه درخاک سوریه به سازمان ملل شکایت کرده است.

درعین حال،ارتش ترکیه درپی شکار کردها به سوریه وعراق لشکرکشی کرده است.دولت ترکیه درپی آن است که کردهای ترکیه، سوریه و عراق را درهرنقطه به خاک وخون بکشد.به همین دلیل،حفظ وتامین امنیت منطقه از نگاه رهبران ایران وترکیه متفاوت است.

با وجود این به نظر می رسد که دوکشور در شرایط جاری می توانند ضمن تعامل مثبت ، دیدگاه های خود را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک سازند.

رییس جمهوری ترکیه همچنین گفته است، ترکیه طمعی به خاک سوریه ندارد. با توجه به دلایل اصلی اشغال اراضی سوریه توسط ترکیه، به این اظهارات رییس جمهوری ترکیه نیز باید با تردید نگریست.

به عنوان مثال،"مراد گورگن"  خبرنگار نشریه خبرترک و کارشناس امور نظامی ترکیه به اهمیت ادلب برای ترکیه اشاره کرد و گفت:

"ارتش ترکیه قصد دارد دراستان ادلب درخاک سوریه ، خطوط حائل ایجاد کند و 500 نیروی ارتش روسیه و ترکیه به عنوان ناظر بر مناطق اشغال شده در خاک سوریه نظارت داشته باشند".  

"مته یارار"  ازکارشناسان و مشاوران نظامی ـ امنیتی ترکیه نیز درماه نوامبر سال گذشته میلادی درگفتگو با روزنامه حریت چاپ ترکیه، به تحلیل ریسک حضور نظامی ترکیه درادلب اشاره کرد و گفت:

"عملیات ادلب با عملیات سپر فرات بسیار متفاوت است. انتظار می رود با ورود سربازان ارتش ترکیه به ادلب، گروه پ.ی.د (حزب اتحاد دموکراتیک سوریه) حملات بیشتری به مراکز پلیس مستقر درمرز 600 کیلومتری انجام دهد و درگیری با جبهه النصره می تواند دام خطرناکی برای سربازان ترکیه باشد ."
با توجه به توانایی های ایران ومتحدان روسی و ترک، شکی نیست که، حفظ و تامین امنیت منطقه از سوی سه کشور به اسانی امکان پذیر است.

کلیدواژه