جدی 02, 1397 15:29 Asia/Kabul

امریکا به دنبال آن است که در ظاهر کشورهای منطقه را ترک کند اما با ترفندهای جدیدی در این کشورها حضور پیدا کند

کارشناس سیاسی و حقوق بین الملل گفت: امریکا به دنبال آن است که در ظاهر کشورهای منطقه را ترک کند اما با ترفندهای جدیدی در این کشورها حضور پیدا کند.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکا به دنبال شکست هایی که متحمل شده و ضرر و زیانی که دیده ظاهراً به دنبال خروج نیروهای خود از منطقه است، ادامه این ضررها برای کسی مانند دونالد ترامپ که فکر تجاری دارد گران تمام می شود.

وی افزود: حمایت های غیر مستقیم امریکا از گروه های تکفیری از جمله داعش در سوریه آشکار است و اسرائیل هم پشت صحنه حضور دارد و اینکه امریکا در نهایت متقاعد به پذیرش تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه شده یک ترفند شیطانی است و به نظر می رسد که با ترفندهای جدیدی وارد صحنه منطقه خواهد شد.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر اظهار کرد: امریکا می خواهد در کشورهای مختلف منطقه به نوعی خود را از زیر بار مسوولیت ها خارج کند و مدعی می شود که از این کشورها از جمله افغانستان و سوریه دور می شود، اما به هر حال در برنامه ای که در سوریه روی دست داشت و می خواست تکفیری ها را مسلط و دولت سوریه را ساقط کند، شکست خورد.

ظهوری حسینی با اشاره به اعلام دولت ترامپ برای خروج از سوریه عنوان کرد: دولت امریکا از قبل برنامه ریزی خاصی برای خروج از افغانستان نداشت، اکنون هم چنین تصمیمی ندارد اما دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا تصمیمات عجولانه و کارشناسی نشده ای می گیرد با وجود این دیگر سیاستمداران امریکایی برنامه های خاصی برای سوریه دارند و ترامپ به تنهایی نمی تواند تصمیمات خود را عملی کند.

به گفته این صاحبنظر افغان مساله افغانستان با سوریه متفاوت است، امریکا در سوریه در جنگ رویاروی با دولت آن کشور قرار داشت و می خواست این دولت را سرنگون کند اما در افغانستان خود را در کنار دولت قرار داد و با یک ترفند شیطانی به دنبال امضای قرارداد امنیتی بود و پایگاه های نظامی هم در مناطق مختلف افغانستان ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: موقعیت استراتژیک افغانستان برای امریکا اهمیت دارد اما خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و استفاده ابزاری از بحث های صلح با طالبان به خاطر انحراف افکار عمومی و ورود نیروهای تازه نفس و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی به افغانستان است.

 

کلیدواژه