جدی 09, 1397 11:09 Asia/Kabul
  • جمهوری اسلامی همیشه در کنار مردم فلسطین خواهد بود+نظر کارشناسی

"جمهوری اسلامی همیشه در کنار مردم فلسطین خواهد بود و از آرمان آنان حمایت خواهد کرد."

 «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در دیدار «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران ،با تاکید بر این موضوع افزود: حمایت از فلسطین یکی از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت های ایران از مردم فلسطین اظهار کرد: ایران از حامیان واقعی آرمان فلسطین است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی قبل در پاسخ به نامه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، درخصوص قدردانی ازحمایت‌های ملت ایران ؛ بر مواضع همیشگی جمهوری اسلامی در حمایت کامل از فلسطین تاکید کردند .ایشان ، علاج مسأله فلسطین را تقویت جناح مبارز و مقاوم در دنیای اسلام و تشدید مبارزه با رژیم غاصب و پشتیبانان آن دانستند و خاطر نشان کردند : حرکت به سمت مذاکره با رژیم فریبکار و دروغگو و غاصب، خطای نابخشودنی بزرگی است که پیروزی ملت فلسطین را به عقب می‌اندازد و جز خسران عاید آن ملت ستم‌کشیده نمیکند.بی تردید بازگشت به عزّت و اقتدار برای امت اسلامی منحصراً در گرو ایستادگی در برابر استکبار و نقشه‌های خباثت‌آمیز آن است، و مسأله‌ی فلسطین در رأس همه‌ی مسائل بین‌الملل اسلامی در مقابل استکبار است.

پشتیبانی از حقوق مسلم مردم ستمدیده و آواره فلسطین و حمایت همه جانبه از آنان برای بیرون راندن متجاوزان صهیونیستی از سراسر سرزمین فلسطین و حاکمیت  بر سرنوشت خویش، ازروشن‏ترین مصادیق مسؤولیت دینی و ملی برای کشورهای اسلامی  است.

در این راستا بر اساس اصول یکصد و پنجاه و دوم و یکصد و پنجاه و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، "دفاع از حقوق همه مسلمانان" و حمایت از "مبارزه حق‏  طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان" مسؤولیتی است که در بخش سیاست خارجی، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است.

"نفی هر گونه سلطه‏ جویی و سلطه ‏پذیری" و پشتیبانی از "استقلال و آزادی" و برخورداری از "حکومت حق و عدل" برای "همه مردم جهان" از سیاستهای ثابتی است که در همین دو اصل برای نظام جمهوری اسلامی ترسیم شده است.

 دفاع از قدس شریف اما ، باید در اولویت سیاست خارجی  همه کشورهای اسلامی قرار گیرد .این اولویت در ترسیم سرنوشت فلسطین حائز اهمیت است .از اینرو هرگونه اقدامی که سبب ایجاد انحراف در مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی به عنوان اصلی‌ترین تهدید جهان اسلام شود، خیانت به مسلمانان جهان تلقی می‌شود.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی موضوع فلسطین می گوید : فلسطین به عنوان نخستین قبله مسلمانان از اهمیت بالایی برخوردار است ،اما سعودی‌ها می‌خواهند مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود "

مسئله فلسطین و سرنوشت ملتی که حقوق اش پایمال و از سرزمین خود آواره شده است هرگز فراموش شدنی نیست.مقاومت امروز در مقایسه با گذشته از ظرفیت و توانمندی بالایی در برابر متجاوزان برخوردار شده و در مقابل اسرائیل ایستاده وهرگز اجازه نخواهد داد رژیم صهیونیستی به اهداف پلید خود برسد.

تاکید  النخاله در واکنش به تلاش برخی از کشورهای عربی و غربی برای ضربه زدن به مقاومت ؛پیام روشنی در این زمینه دارد. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین  تاکید کرد ؛مردم فلسطین مصمم تر از گذشته تا پیروزی کامل به راه خود ادامه خواهند داد. همانگونه که دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین  تاکید کرد؛ حاصل این ایستادگی توانمندی ها در راهپیمایی حق بازگشت و شکست تهاجم اخیر رژیم صهیونیستی جلوه گر شده است.

این خیزش و این اراده مستحکم قطعا سرنوشت فلسطین را در راستای ارمان ملت فلسطین رقم خواهد زد.

 

کلیدواژه