جدی 10, 1397 16:10 Asia/Kabul

طالبان اگر هم به برنامه صلح با حکومت افغانستان بپیوندند نمی توانند در برقراری صلح پایدار در این کشور نقش ایفا کنند

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس تاکید کرد: طالبان اگر هم به برنامه صلح با حکومت افغانستان بپیوندند نمی توانند در برقراری صلح پایدار در این کشور نقش ایفا کنند.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: طالبان گروهی یکدست نیست، بخشی از این گروه که در قطر مستقر است برنامه گفت و گو با امریکا را دارد که در نشست مسکو هم حضور پیدا کرد، حلقه ای که در قطر حضور دارد با برخی از کشورهای خاورمیانه در ارتباط است و از این طریق زمینه های گفت و گو با امریکایی ها از جمله زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان فراهم شده است.

وی افزود: مساله افغانستان از جنبه های مختلف مورد توجه قرار گرفته و کشورها و حلقه های مختلف منافع خود را جستجو می کنند ضمن اینکه طالبان هم با کشورها و حلقات مختلفی در ارتباط هستند بنابراین اگر صلحی هم در افغانستان برقرار شود، صلح پایداری نخواهد بود زیرا نمی تواند کل جریان طالبان را پوشش دهد به این دلیل که خواسته های طالبان خواسته های حداکثری بوده و امکان پذیرش آن نیست.

به گفته این کارشناس سیاسی در حال حاضر در مذاکرات بین نماینده امریکا و نمایندگان طالبان رهایی دو گروگان امریکایی و برخی از زندانیان مهم طالبان مطرح است که در حاشیه مذاکرات صلح این معاملات هم جریان دارد و اگر قرار باشد گفت و گوی صلحی هم انجام شود هنوز با آن صلح دایمی و پایداری که منجر به ثبات اجتماعی در افغانستان می شود، فاصله دارد.

اشراق عنوان کرد: بهترین راه حل گذر از شرایط موجود، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه ریاست جمهوری است تا نمایندگان مردم در حکومت با مخالفین مسلح به گفت و گو بپردازند و راه حل های منطقی جستجو شود در غیر اینصورت مذاکرات بیگانگان با طالبان یا دیگر گروه های مسلح مخالف دولت فقط در قالب منافع خاص خودشان است و منافع ملی افغانستان در این گفت و گوها در نظر گرفته نمی شود.

این پژوهشگر سیاسی گفت: هدف امریکا از مذاکرات با نمایندگان طالبان این است که ارتباطات پنهانی خود با طالبان را علنی کرده و این گروه را وارد یک برنامه سیاسی کند، شکی نیست که طالبان روابط پنهانی با برخی از حلقات امریکایی داشته اند و بصورت مرموز از سوی آنان هدایت می شدند و اکنون احتمالاً از طریق قطر، عربستان یا برخی کشورهای دیگر وارد روند سیاسی می شوند تا برخی امتیازات مورد نظر امریکا به آن ها داده شود.

وی اضافه کرد: این احتمال وجود دارد که بخشی از طالبان که با امریکایی ها ارتباط دارند مانند گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی وارد روند صلح شوند اما همانگونه که حکمتیار نتوانست تاثیری در برنامه صلح داشته باشد طالبانی هم که با هماهنگی امریکا زمینه حضورشان در برنامه صلح فراهم می شود نخواهند توانست در برقراری صلح پایدار در افغانستان تاثیرگذار باشند.

 

کلیدواژه