جدی 11, 1397 13:16 Asia/Kabul
  •  تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکایی از سوریه

با آغاز بحران سوریه در سال 2011 آمریکا به عنوان سردمدار غرب به همراه متحدان اروپایی و عرب خود  برای درهم شکستن محور مقاومت با سرنگونی دولت قانونی سوریه، تلاش خود را بر کمک های همه جانبه به گروههای مسلح تروریستی متمرکز کردند.

آنها به خیال خود قصد داشتند تا به خواسته شان یعنی سرنگونی دولت سوریه و فروپاشی محور مقاومت در منطقه دست یابند، اما با ناکامی کامل مواجه شدند.در واقع آمریکا نقشه های خود در باره سوریه به ویژه روی کار آوردن یک دولت غربگرا را نقش بر آب می بیند.

// به گفته"ایوان ایپولیتوف" Ivan Ipolitov کارشناس سیاسی :هدف آمریکا در سال های اخیر همواره استفاده ابزاری از تروریسم و افراط گرایی برای پیشبرد سیاست خارجی این کشوربوده است.//

آمریکا اکنون با کمترین میزان تاثیر گذاری بر تحولات سوریه و یا تغییر موازنه قدرت به نفع گروههای تروریستی برخوردار است. در عین حال هزینه های گزاف اداره و حفظ این نیروها و از همه مهمتر رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای کاهش تعهدات منطقه ای آمریکا و سپردن  آن به متحدان منطقه ای باعث شد تا ترامپ در تصمیمی غیر منتظره در 19 دسامبر اعلام کند که نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می کند.

رئیس جمهور آمریکا با اعلام پیروزی در برابر گروه تروریستی داعش، مدعی شد که دیگر دلیلی برای باقی ماندن در سوریه نمی‌بیند.
به رغم پافشاری ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اکنون وی ناچار به تجدید نظر در این زمینه شده است.در این راستا مقامات دولت آمریکا اعلام کردند ترامپ با دادن فرصت ۴ ماهه برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، موافقت کرد.این در حالی است که ترامپ در فرمان اولیه‌اش از فرماندهان ارتش آمریکا خواسته بود فورا و ظرف مدت ۳۰ روز تمام نظامیان این کشور را از سوریه خارج کنند.

این مساله نشان می دهد که ترامپ هیچ گونه فهم درست و مبتنی بر واقعیات  میدانی از وضعیت نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه و نیز نیروهای متحد آن یعنی شبه نظامیان کرد و نیروهای دموکراتیک سوریه ندارد. 

در عین حال ساختار حاکمیتی   Establishment آمریکا، مخالف اقدام ترامپ بوده و خروج از سوریه را مخالف تعهدات و منافع منطقه ای آمریکا می داند .

// به گفته "نادر انتصار" Nader Entessar  استاد دانشگاه آلاباما : این تصمیم آمریکا یا بهتر بگوئیم تصمیم شخص ترامپ، کاملا در زمان کنونی غیر منتظره بود و یک شوک در بدنه سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرده است. //

از دیدگاه منتقدان، تصمیم ترامپ  برای خارج کردن نیرو‌های نظامی آمریکایی از سوریه ،عقب‌گردی کامل است که بدون بررسی و در نظر گرفتن ریسک‌های احتمالی اتخاذ شده و تبعات جدی برای واشنگتن و متحدان منطقه ای آن خواهد داشت. 

اساسا حضور نیروهای آمریکایی در سوریه نه به درخواست دولت قانونی دمشق بوده و نه طبق مصوبه  شورای امنیت صورت گرفته است. صرف نظر از دلایل خروج احتمالی آمریکا از سوریه باید به این نکته توجه کرد که دمشق بارها حضور نظامی آمریکا در سوریه را غیر قانونی و به مثابه اشغالگری اعلام و بر لزوم خروج این نیروها از سوریه تاکید کرده است.

 

کلیدواژه