جدی 11, 1397 16:37 Asia/Kabul

بودجه سال 1398 افغانستان عملیاتی تر شده و کدهای غیرضروری و کم اهمیت بودجه ای اصلاح شده است

عضو پارلمان افغانستان گفت: بودجه سال 1398 افغانستان عملیاتی تر شده و کدهای غیرضروری و کم اهمیت بودجه ای اصلاح شده است.

رقیه نایل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بودجه ملی سال 1398 افغانستان پس از تحلیل و بررسی یک ماهه و گنجاندن نظریات، پیشنهادات و اصلاحاتی از واحدهای بودجه ای به تصویب رسید.

عضو کمیسیون مالی، بودجه، محاسبات عمومی و امور بانک ها در پارلمان افغانستان یادآور شد واحدهای مختلف بودجه ای در مجلس از پروژه ها و کارهای خود دفاع کردند، واحدهایی که نتایج کاری شان اندک بوده مورد سوال نمایندگان قرار گرفتند و آن ها هم دلایل خود را عنوان کردند و در نتیجه جلسات مشترک 18 کمیسیون، در نهایت این بودجه به تصویب نمایندگان پارلمان رسید.

وی در رابطه با کاهش 67 فیصدی کدهای احتیاطی بودجه ای هم گفت: در گذشته پول های هنگفتی در کدهای احتیاطی گنجانده می شد تا در مواقع ضروری در اختیار وزارتخانه ها قرار داده شود که در بودجه سال آینده این کاهش به میان آمده است.

این عضو پارلمان افغانستان در رابطه با بخش تدارکات و قانون آن هم عنوان کرد که قانون تدارکات ملی اصلاح شده و قراردادها بر اساس آن پیش می رود، پارلمان افغانستان هم تاکید داشت که دست واحدهای بودجه ای در قراردادهای کوچک باز گذاشته شود و وزارتخانه های مربوطه هم بتوانند پول خود را به مصرف برسانند.

رقیه نایل گفت: این تصمیم اتخاذ شده که دست وزارتخانه ها تا صد میلیون افغانی باز باشد تا در داخل وزارتخانه ها قرارداد عقد شود. بر اساس قانون تدارکات در صورتی که ارزش قرارداد بالاتر از صد میلیون افغانی باشد فقط اداره تدارکات ملی صلاحیت عقد قرارداد دارد.

وی اضافه کرد: در رابطه با ایجاد برخی ادارات جدید و ادغام برخی ادارات هم در مجلس صحبت هایی شده اما مجلس منتظر فرمان رئیس جمهور در این خصوص است تا در مورد آن بحث شود و در صورت تائید ادارات مستقل و جدید، بودجه لازم در اختیار آن ها قرار می گیرد و ادارات موجود که صحبت ادغام آن ها مطرح شده هم می توانند مانند گذشته بودجه خود را به مصرف برسانند.

 

کلیدواژه