جدی 15, 1397 12:32 Asia/Kabul

حکومت امریکا به دلیل فشارهای وارده از جوانب مختلف به فکر خروج نیروهایش از افغانستان افتاده است

تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: حکومت امریکا به دلیل فشارهای وارده از جوانب مختلف به فکر خروج نیروهایش از افغانستان افتاده است.

احمد ضیاء رحیم زی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا مبنی بر اینکه این روسیه و پاکستان هستند که باید در افغانستان بجنگند نه امریکا گفت: افزایش تلفات نیروهای امریکایی در افغانستان، افزایش فشار مردم امریکا بر حکومت این کشور در این رابطه و عدم توفیق در افغانستان حکومت امریکا را واداشته تا به فکر خروج نیروهای خود از افغانستان بیفتد.

وی افزود: دو حزب عمده سیاسی امریکا برای پیشبرد کارها سیاست های متفاوتی را دنبال می کنند و دیدگاه های متفاوتی دارند چنانکه ترامپ در اظهاراتی تجاوز اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان را هم تائید کرده و آن را به خاطر جلوگیری از فعالیت تروریست ها خوانده است.

به گفته این روزنامه نگار افغان سیاست های امریکا در قبال برخی مسایل از جمله مساله افغانستان تغییر کرده و اینکه امریکا سربازان خود را از سوریه خارج می کند هم به سیاست های داخلی امریکا برمی گردد زیرا امریکا تحت فشار مردم خود قرار دارد و جنگ هایی را هم که امریکا در سراسر جهان اسلام آغاز کرده یاعث تلفات سنگین نیروهای امریکایی شده است.

رحیم زی عنوان کرد: از سوی دیگر کشورهای قدرتمند منطقه مانند روسیه، چین، ایران و پاکستان در برابر امریکا قرا گرفته اند و واشنگتن دیگر منافع خود را در جنگ افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی نمی بیند و قبل از اینکه خروج نیروهای خود از افغانستان را آغاز کند به گونه ای می خواهد پاکستان و دیگر کشورهای نزدیک افغانستان را تحریک کند که وارد صحنه شوند و امریکا به آسانی برای خود راه فراری بیابد و تلفات نیروهای امریکایی هم کاهش پیدا کند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: امریکایی ها در جنگ افغانستان شکست خوردند و آنچه را می خواستند نتوانستند بدست آورند، تلاش های اخیر نماینده امریکا در امور صلح افغانستان هم این ادعا را به اثبات می رساند که امریکا می خواهد خود را از منجلابی که در آن گرفتار شده خارج کند.

وی اضافه کرد: هرچند مقامات امریکا خروج سربازان خود از افغانستان را رد کرده اند اما به عنوان یک گزینه نزد امریکا مطرح است زیرا یکی از خواسته های طالبان هم که مذاکرات نماینده امریکا با این گروه جریان دارد خروج سربازان امریکایی از افغانستان است. اما احتمالاً امریکا برای خروج نیروهای خود از افغانستان برنامه درازمدتی دارد.

 

کلیدواژه