سفر وزیر امور خارجه ایران به هند ؛دیداری با اهداف سیاسی ؛اقتصادی
(last modified 1397-10-18T05:13:05+00:00 )
جدی 18, 1397 09:43 Asia/Kabul
  • سفر وزیر امور خارجه ایران به  هند ؛دیداری با اهداف سیاسی ؛اقتصادی

محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه ایران سفرسه روزه ای را به هند آغاز کرده است .

 دیدار با مقامات هندی، شرکت درهمایش تجاری مشترک تجار دو کشور و سخنرانی در کنفرانس بین المللی سالانه گفت و گوی "رایسینا" raisina از جمله برنامه های وزیر امورخارجه ایران در سفر به هند است.

 ناظران سیاسی این سفر را از دو جنبه سیاسی و اقتصادی حائز اهمیت می دانند . حضور مدیران ارشد دهها شرکت کارآفرین دولتی و خصوصی در هیات همراه وزیر امور خارجه ایران  در این سفر بیانگراهداف اقتصادی مورد نظردو کشوراست .  

ایران و هند دارای منافع گسترده سیاسی - اقتصادی و تجاری متقابل هستند  .هند برای رشد اقتصاد خود به  انرژی  نیاز دارد وایران می تواند نقش مهمی درتامین این نیاز ایفا کند .

ایران در دوره آوریل تا ژوئن2018 به سومین کشور بزرگ تامین کننده نفت هند تبدیل شد. واردات کل هند از ایران در دوره آوریل تا نوامبر 2018 حدود 11 میلیارد دلار بود که 90 درصد از آن را واردات نفت خام تشکیل می دهد.

موقعیت کم نظیر چابهار  و فرصت های اقتصادی بی بدیلی که می تواند در اختیار کشورها قرار دهد، فصل طلایی دیگری در روابط   ایران و هند، محسوب می شود.مقامات هند تاکید کرده اند که در  دیدار با  ظریف  در خصوص افزایش همکاری های هند و ایران در بندر چابهار گفت و گو خواهد شد.

این پروژه اخیرا به دلیل سرمایه گذاری هند در آن و همچنین اهمیت این بندر برای رشد و توسعه افغانستان از تحریم های آمریکا معاف شد.با توجه به نقش بسیار مهمی که اقیانوس هند برای هر دو کشور دارد، و این نکته که دریای عمان و بندر چابهار از ورودی های بسیار استراتژیک اقیانوس هند است ، توسعه روابط ایران و هند در این حوزه به نفع هر دو کشور خواهد بود.

فعالان اقتصادی دو کشور اکنون می توانند این بندر را به جاذبه بزرگ بازار منطقه و بخصوص شرکت های هندی تبدیل کرده و با استفاده از امکانات ترانزیتی ایران،  به کریدور های شمال و جنوب و همچنین بازار 500 میلیون دلاری منطقه شامل کشورهای آسیای میانه، افغانستان و عراق راه یابند .

هند  در شمار 10 شریک اول تجاری ایران است . وزارت دارایی هند هفته گذشته پول واردات نفت از ایران را که با روپیه پرداخت می شود، از پرداخت مالیات سنگین معاف کرد. این اقدام به پالایشگاه های هندی امکان می دهد تا حدود یک و نیم میلیارد بدهی معوقه خود به شرکت ملی نفت ایران را تسویه کنند. 

تلمیذ احمد سفیر اسبق هند در عربستان، امارات و عمان می گوید : اکنون ما شاهد گسترش روابط هند و ایران هستیم. باید به صورت راهبردی سفر وزیر امور خارجه ایران مورد تحلیل قرار گیرد. این سفر یک فرصت به وزیر امور خارجه ایران خواهد داد تا بر اهمیت روابط دو کشور تاکید کند درحالی که آمریکا همچنان غیر فعال است و پاسخ های دوگانه ای در خصوص ایران منتشر می کند.

ازاینرو  این سفر   پیام روشنی از سوی تهران و دهلی نو درهر دو حوزه سیاسی  و اقتصادی   دارد. ایران و هند  نشان داده اند برغم کارشکنی ها و فشارهای سیاسی امریکا و هر کشور دیگری  تنها بر پایه منافع ملی و ملاحظات منطقه ای برای آینده روابط خود تصمیم می گیرندو مصمم هستند روابط اقتصادی خود را دربالاترین  سطح   گسترش دهند .

 

کلیدواژه