قطب بندی هایی در زمینه صلح افغانستان در منطقه در حال شکل گیری است
(last modified 1397-10-20T12:35:59+00:00 )
جدی 20, 1397 17:05 Asia/Kabul

به نظر می رسد قطب بندی هایی در زمینه صلح افغانستان بین کشورهای منطقه در حال شکل گیری است

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد قطب بندی هایی در زمینه صلح افغانستان بین کشورهای منطقه در حال شکل گیری است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: عربستان سعودی، امارات، پاکستان، روسیه، جمهوری اسلامی ایران  و قطر هر کدام به دلایل خاصی با طالبان رابطه دارند اما اکنون به نظر می رسد که قطب بندی هایی را در این زمینه شاهد هستیم از یکسو روسیه، ایران و قطر و از طرف دیگر امارات، عربستان سعودی و پاکستان که وزنه روسیه، ایران و قطر سنگین تر شده است.

وی با اشاره رد حضور در نشست جده از سوی طالبان عنوان کرد: طالبان حاضر نشده اند که خواست عربستان سعودی را پذیرفته و با دولت افغانستان در جده مذاکره کنند اما برای اینکه سعودی تحقیر نشود طالبان گفتند که در این رابطه صحبتی با آن ها نشده بود در حالی که از ابتدا خواست مقامات سعودی آن بود که طالبان با دولت افغانستان در آن کشور مذاکره کنند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اعلام دولت ترکیه در خصوص نشست سه جانبه ای با حضور افغانستان، پاکستان و ترکیه به میزبانی آن کشور در بهار سال آینده، گفت: ترکیه در افغانستان منافعی دارد، در افغانستان ترک تبارانی هستند که از ده ها سال قبل با آن کشور روابط نزدیک داشته اند و ژنرال دوستم یکی از چهره های شاخص در این زمینه است.

به گفته مژده در کنار این، ترکیه علاقه دارد که در کشورهای مختلف اسلامی جایگاه خود را داشته باشد، زمانی که نشست جده لغو شد، وزیر خارجه پاکستان به ترکیه رفت زیرا روابط ترکیه با عربستان سعودی و امارات خوب نیست بویژه به خاطر قضیه قتل جمال خاشقجی و هدف پاکستان این بود که حداقل حمایت ترکیه را داشته باشد و ترکیه هم اعلام کرد که می خواهد میزبان نشستی باشد که در آن پاکستان نیز حضور داشته باشد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: با این شرایط این نگرانی وجود دارد که اگر این قطب بندی ها بصورت درست مدیریت نشود به جای برقراری صلح در افغانستان جنگ نیابتی تشدید شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در صورتی که امریکایی ها یک عقب نشینی از مواضعشان نداشته باشند و مذاکرات نماینده امریکا با طالبان به شکل کنونی پیش برود به جایی نخواهد رسید.

 

کلیدواژه